Geld en Werk

Druk weekend? Zo blijf je maandag wakker op het werk

17 september 2016 07:11 Aangepast: 17 september 2016 18:52

Heb je een druk weekend voor de boeg? Dan kan maandag wel eens een zware dag worden. RTL Z inventariseerde de beste tips om wakker te blijven op het werk, zodat je komende dagen lekker zorgeloos plezier kunt maken.

Wie te weinig (minder dan 7 uur) slaapt, functioneert simpelweg niet optimaal, schreven we begin deze week al. "Met name de voorkant van je hersenen is gevoelig voor te weinig slaap", zei slaapconsulent Els van der Helm.

"Organisatie, probleemoplossend vermogen, creativiteit: het gaat daardoor allemaal achteruit", somt ze op. Daardoor ben je minder geconcentreerd en gaat je geheugen en vermogen om nieuwe dingen te leren achteruit. Kortom: je krijgt een stuk minder gedaan. Een slaaptekort is dus niet gezond. Maar ja: soms kan het even niet anders. 

Loop buiten een rondje

Hoe slaperig en ongeconcentreerd je maandag misschien ook bent: zet je schuldgevoel opzij en ga even een rondje wandelen. Veel aangehaald onderzoek van de Universiteit van Californië laat zien dat letterlijk elke stap telt.

Sterker nog: het is effectiever om tien minuten lang stevig door te wandelen, dan die reep chocolade op te eten. Dat komt omdat je hart weer even flink aan het werk moet en daardoor veel zuurstof rondpompt, ook naar je hersenen. Strek je benen dus even. We schrijven er vaker over op RTL Z: stilzitten is het nieuwe roken. Het leidt tot productiviteitsverlies en hogere zorgkosten.

Niet snoepen (helaas)

Sowieso is het een heel slecht om die reep chocolade op te eten, al lijkt het een uitstekend plan als je bijna in slaap valt. De grote hoeveelheid suikers zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel als een jojo op en neer gaat.

Daardoor wordt je uiteindelijk alleen maar vermoeider, schrijft Stichting Arbeidsmarkt Ziekenhuizen in een adviesbrochure voor mensen die 's nachts wakker moeten blijven. Vervang ze door eiwitrijke snacks met veel vezels, zoals wortels of een salade.

Eet niet te veel

Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om bijna niets te eten. Wetenschappers van de Washington Universiteit vermoeden dat je hersenen actiever zijn als je hongerig bent, omdat je een bepaalde stof in je hersenen minder aan zou maken.

Het onderzoek is gedaan bij fruitvliegjes, maar zou volgens hen bij mensen op dezelfde manier werken. Wellicht is het ook niet het beste plan om jezelf helemaal uit te hongeren, maar het is de moeite waard om eens te proberen om rustig aan te doen tijdens de lunch. Een journalist van Huffington Post probeerde het uit en zweert erbij na een korte nacht.

Ga bij het raam zitten

Daglicht zorgt ervoor dat je alerter blijft en meer cortisol en adrenaline aanmaakt, hormonen die ervoor zorgen dat je wakker blijft. Als je een vaste werkplek hebt, dan zou je ook je beeldscherm wat feller kunnen zetten.

Als het langzaam donker wordt, dan maakt je lichaam melatonine aan, waardoor je suffer wordt. Blauw licht, dat geproduceerd wordt door bijvoorbeeld je beeldscherm en je smartphone, zou de aanmaak van dit hormoon remmen. Dat wakker blijven overigens wel erg ongezond is, blijkt ook opnieuw uit datzelfde onderzoek

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`