Geld en Werk

De Bijenkorf heeft geen last van Hudson's Bay en blijft groeien

01 mei 2018 13:59 Aangepast: 01 mei 2018 14:42
Beeld © ANP

Van de drie grote warenhuizen die ooit de basis vormden voor het winkelconglomeraat Maxeda, lijkt alleen De Bijenkorf het goed te doen. V&D is failliet, Hema boekt elk jaar tientallen miljoenen verlies, maar De Bijenkorf presenteerde vandaag positieve cijfers. Hoewel het bedrijf niets zegt over de nettowinst.

De Bijenkorf zag de omzet vorig jaar met 12 procent groeien. De operationele winst, voor afschrijvingen en exclusief een buitengewone last voor de sluiting van een distributiecentrum, steeg met 8 procent tot bijna 39 miljoen euro.

Daarmee lijken de zaken uitstekend te gaan. "Onze kracht  is dat we continu vernieuwen en zo onze klanten blijven inspireren en verrassen. We investeren in merken, service en winkelbeleving", zegt directeur Giovanni Colauto. De Bijenkorf investeerde vorig jaar 33 miljoen in de winkels en webshop.

Beperkt inzicht

Het persbericht van De Bijenkorf biedt echter beperkt inzicht in de resultaten van het warenhuis. De onderneming wil niet zeggen hoeveel omzet er is geboekt. Ook is onduidelijk wat er helemaal onderaan de streep aan nettowinst overblijft. Desgevraagd wil De Bijenkorf wel kwijt dat zowel de winkels als de webwinkel met een nettowinst draaien.

Ook is duidelijk dat het nettoresultaat wordt gedrukt door een voorziening die De Bijenkorf moet nemen voor de sluiting van het distributiecentrum in Woerden, waardoor 143 werknemers hun baan verliezen. Hoe groot die voorziening is, maakt de winkelketen evenmin bekend.

Opsteker

Toch is de stijging van de omzet en het brutoresultaat een opsteker voor De Bijenkorf. Vorig jaar heerste de vrees dat het warenhuis zou gaan lijden onder de komst van Hudson’s Bay naar Nederland. Maar de eerste resultaten van de Canadese winkelketen vielen tegen.

De keuze die De Bijenkorf heeft gemaakt voor het topsegment lijkt daarmee goed uit te pakken.

Van KBB naar Maxeda

De Bijenkorf werd in 1870 opgericht, en was tot eind jaren '90 het fundament van Koninklijke Bijenkorf Beheer (KBB), waarvan ook veel andere winkelketens deel uitmaakten. In 1998 fuseerde KBB met de andere Nederlandse retailgigant Vendex tot Vendex KBB, dat later werd omgedoopt tot Maxeda.

Na tegenvallende resultaten werd Maxeda in 2004 van de beurs gehaald door een groep investeringsfondsen. De nieuwe eigenaren boekten geweldige winsten door het vastgoed en de afzonderlijke winkelketens weer door te verkopen.

Nieuwe eigenaar Selfridges

V&D en Hema werden verkocht aan private equityhuizen Sun Capital en Lion Capital. De Bijenkorf ging in 2010 naar het Britse warenhuisketen Selfridges.

Onder de nieuwe eigenaar koos De Bijenkorf keihard voor het hoogste segment in de markt. De meeste 'provinciale' vestigingen werden gesloten en in 2015 werd afscheid genomen van het  koopjesfestijn Drie Dwaze Dagen. Dat paste niet meer in het chique imago.

Dat niet iedereen succesvol is met de keuze voor het hogere marktsegment, bleek eind vorig jaar. Toen maakte nieuwkomer Hudson's Bay na tegenvallende resultaten bekend juist minder luxemerken te gaan verkopen.

`