Geld en Werk

Appen achter het stuur zorgt voor duurdere autoverzekering

02 mei 2018 06:11 Aangepast: 02 mei 2018 19:00
Meer verkeersongelukken betekent hogere verzekeringspremies. Beeld © ANP

Opnieuw zijn de premies voor autoverzekeringen gestegen, gemiddeld met tien procent. Dat komt vooral door weggebruikers die door roekeloos rijgedrag - zoals bellen en appen achter het stuur - meer ongelukken veroorzaken. Wel stijgt de ene premie minder hard dan de andere.

Dat blijkt uit onderzoek over 2017 door vergelijkingssite Autoverzekering.nl, die de maandpremies van alle autoverzekeraars in Nederland naast elkaar legde.

Het hardst gestegen, met gemiddeld 13 procent, zijn de standaard verzekeringen voor wettelijke aansprakelijkheid (WA). Een WA-verzekering is verplicht voor iedere autobezitter. 

Uitschieters van 20 procent

De premie van een zogeheten volledig casco verzekering is het minst hard gestegen, gemiddeld met 8 procent. Deze verzekering dekt zowel de schade aan je eigen auto als de schade die je toebrengt aan anderen, ook als het je eigen schuld is. De 'WA beperkt casco verzekering' is gemiddeld met 10,5 procent gestegen.

Uit het onderzoek blijkt dat er ook uitschieters zijn. Zo betaalde iemand van 45 jaar oud, die al vijf jaar schadevrij reed in een Suzuki Swift, Fiat Bravo of Volkswagen Golf in januari 2017 gemiddeld nog 34,38 euro voor een WA-verzekering. Eind dat jaar was dat 41,59 euro per maand. Een toename van 20,97 procent. 

Appen en bellen achter het stuur

Die stijgende kosten hangen samen met het toenemende aantal verkeersongelukken. Verzekeraars zien hierdoor hun kosten oplopen en berekenen dat door aan de klant. De schuld van veel van die ongelukken ligt bij onszelf volgens de vergelijkingssite. Ondanks een verbod, bellen en appen veel mensen toch gewoon achter het stuur. 

Minister Ferdinand Grapperhaus van Jusititie wil automobilisten die andere weggebruikers ernstig in gevaar brengen, zwaarder straffen. Op roekeloos rijgedrag, waaronder ook appen achter het stuur wordt verstaan, moet dan maximaal zes jaar gevangenisstraf staan.

Bestuurders die geen brokken maken maar andere weggebruikers wel ernstig in gevaar brengen door roekeloos rijgedrag, riskeren twee jaar cel. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat één op de acht automobilisten wel eens appt achter het stuur.

Zo pakt politie appende truckers: 

Vanuit een touringcar kijkt de politie zo in de schoot van appende en bellende vrachtwagenchauffeurs.

Meer op rtlz.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van