Geld en Werk

Een gouden horloge? Deze bedrijven pakken echt uit bij een jubileum

24 april 2018 15:49 Aangepast: 25 april 2018 10:40
Ronnie van LCG werd verrast bij voetbalclub De Graafschap. Beeld © Lean Consultancy Group

Een gouden horloge, een cheque en een bos bloemen: als je 25 jaar, of zelfs 40 jaar in dienst bent, kun je vaak rekenen op een extraatje. Maar door de flexibilisering van de arbeidsmarkt halen steeds minder mensen die periode. En nou ja, is zo'n horloge nou wel zo spannend? Deze bedrijven proberen het anders te doen.

Een werkjubileum lijkt iets dat is achtergebleven in de vorige eeuw. De flexibiliteit op de arbeidsmarkt neemt toe en we werken steeds minder lang bij een baas. Slechts een derde van alle mensen in Nederland werkt al langer dan 10 jaar bij dezelfde werkgever, bleek gisteren uit cijfers van het CBS.

10 jaar bij de baas

Hoe flexibeler de baan en de bedrijfstak, hoe minder lang mensen voor dezelfde baas blijven werken. Zo is de overheid, waar 86 procent van het personeel een vast contract heeft, de enige bedrijfstak waar meer dan de helft van de werknemers al langer dan tien jaar voor dezelfde baas werkt. In de horeca en de zakelijke dienstverlening geldt dat voor minder dan 10 procent van de werknemers. 

En met een steeds krapper wordende arbeidsmarkt hebben bedrijven die hun werknemers op verschillende vlakken iets extra's kunnen bieden, een streepje voor. 

Na 5 jaar een jubileum

Een aantal bedrijven probeert het daarom anders te doen, wat jubilea betreft. "Wij bestaan dit jaar 10 jaar", vertelt Edwin Vlieg van MoneyBird. "De eerste personeelsleden die we aannamen zijn net 5 jaar in dienst."

Is 5 jaar voor het gemiddelde grote bedrijf niet zo lang, Vlieg en zijn compagnon wilden toch wat doen om er aandacht aan te besteden. "Veel mensen die hier werken komen meteen na hun studie bij ons. Dan is het al heel bijzonder dat ze 5 jaar blijven. Dat wilden we erkennen."

Bucketlist

Ze sloegen aan het brainstormen. "Al snel kwamen we op het idee van een bucketlist. We wilden geen geld geven aan mensen dat ze misschien zouden gebruiken voor een deel van de verbouwing. Dan zou de herinnering aan het speciale moment te snel vervliegen. We wilden mensen iets geven dat ze zich nog lang zouden herinneren."

Budget dus, om een wens van de bucketlist af te strepen. Maar dat gaat niet zo maar. Om aanspraak te kunnen maken op hun budget van 1500 euro netto moeten ze een plan inleveren, dat aan de 'bucketlist-commissie' wordt voorgelegd. Die commissie, bestaande uit Vlieg en zijn compagnon, keurt de plannen goed, waarna het geld wordt overgemaakt.

"Nou ja, goedkeuren tussen aanhalingstekens, hoor", zegt Vlieg. "We willen wel dat mensen er goed over nadenken. Het moet echt iets zijn dat ze niet zo maar vergeten. Het zorgt ook voor een verbetering van de onderlinge sfeer. Toen we het idee presenteerden zagen we ook meteen dat mensen met elkaar meedenken en grapjes maken over de ideeën."

Werkverjaardag

Ook de Lean Consultancy Group (LCG) is een jong bedrijf dat het anders wil aanpakken. De datum van indiensttreding wordt daar de 'werkverjaardag' genoemd. Ieder jaar krijg je op je 'verjaardag' een salarisverhoging. Dat gebeurt bij veel andere bedrijven ook, maar daar heet het waarschijnlijk geen werkverjaardag. 

Een jubileumuitkering kennen ze niet bij LCG. In plaats daarvan proberen ze, net als Moneybird, iets speciaals te doen voor elke werknemer die 5 jaar in dienst is. Ook hier zijn pas recent de eerste jubilea gevierd. "Voor elke collega bedenken we wat we kunnen doen om hem of haar te verrassen", zegt eigenaar Martijn van Laak.

Een heel eigen feestje

Hij vertelt over een van zijn jubilerende collega's, een supporter van De Graafschap. "Als verrassing waren wij toen ineens met alle collega's aanwezig bij een wedstrijd van De Graafschap. We hadden in zijn naam de wedstrijdbal gesponsord, dus dat werd in de rust omgeroepen en na afloop van de wedstrijd kreeg hij de bal en een gesigneerd shirt van zijn favoriete speler mee naar huis. Daarna hebben we natuurlijk nog een mooi feestje gevierd."

Ook andere collega's hebben een feestje gehad dat helemaal op hen was toegespitst, zoals een werknemer die met alle collega's een enorme spelletjesavond cadeau kreeg.

Een rijbewijs, of toch naar New York?

De eerste bucketlistplannen bij Moneybird zijn inmiddels binnen. Zo wil iemand zijn motorrijbewijs halen. De eerste rijlessen zitten erop. Een ander plant nog een tripje naar New York en weer iemand anders heeft al aangegeven altijd een duikbrevet te hebben willen halen.

Ook bij LCG worden al plannen gemaakt voor het eerstvolgende jubileum. Wat die plannen zijn, wil Van Laak niet zeggen. Maar net als bij Moneybird past de omgang met jubilea in een breder plan. "Wij willen een oud concept in een nieuw jasje steken: lifetime employment", vertelt hij. "Om dat te bereiken proberen we ons als werkgever steeds te verbeteren en willen we collega's ook voortdurend nieuwe kansen geven."

RTL Z

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van