Spullen kopen bij Chinese websites zoals AliExpress en JD.com is razend populair in Nederland. Het regende reacties op onze oproep naar jullie ervaringen en die zijn vooral positief.
Spullen bestellen bij Chinese webshops is vaak erg voordelig maar niet zonder risico voor je privacy en je portemonnee. Gisteren bleek dat sommige Nederlanders er slechte ervaringen mee hebben: pakketjes komen bijvoorbeeld niet aan en er is vaak geen klantenservice waar je met klachten terecht kunt.
Toch zijn er veel mensen die wel uiterst tevreden zijn met hun koopjesjacht bij Chinese webdealers, blijkt uit de reacties op Facebook.
'Bangmakerij'
Vooral voor goedkope producten kan er nauwelijks iets misgaan en als dat al gebeurt, dan betaalde AliExpress het aankoopbedrag netjes terug of stuurde een nieuw product, reageren onder meer Hessel, Chantal en Jessica.
De waarschuwing van de Consumentenbond en Nederlandse kopers om een beetje op te letten als je wat koopt bij dit soort webwinkels worden door sommigen gezien als 'bangmakerij'.
Lees ook: Bestellen bij Chinese webshops: hier moet je op letten
Fleur bestelde maar liefst vier keer een smartphone, die het allemaal erg goed doen. Dat ze een keer 23 euro extra moest betalen bij de douane om het toestel Nederland in te krijgen, noemt zij 'een lachertje'.
En Cas roemt verder de klantenservice van AliExpress, die is volgens hem vele malen beter dan die van de gemiddelde Nederlandse webwinkel.
En ook Jacky en Dorisa melden dat ze geen problemen hadden met AliExpress: alles kwam aan en nog beter dan verwacht. En José wijst er nog op dat de tuinlampen die zij bestelde bij Bol.com het óók niet deden.
'Opgelicht'
Maar er gaat ook wel eens wat mis, blijkt uit andere reacties die we binnenkregen.
Zo werd Dirk opgelicht, al is hij wel zo eerlijk om erbij te schrijven dat het ook een beetje zijn eigen schuld was. Hij bestelde een memorystick van 2 terabyte, ondanks dat hij wel wist dat die op het moment van bestellen waarschijnlijk nog niet bestonden. "Want geef toe, 2TB geheugen op een sleutelhanger van 4 bij 1 centimeter, voor slechts een paar euri; dat wil toch iedere nerd?", schrijft hij.
Na twee maanden wachten bleek de aanbieding inderdaad te mooi om waar te zijn, er werd een geheugenstick met 8 gigabyte capaciteit geleverd. Op klachten werd volgens Dirk niet adequaat gereageerd en ook toen hij hen de huid had vol gescholden kreeg hij zijn tien euro niet terug. "Ga ik nu eventjes huilen", besluit hij zijn commentaar.
Inmiddels zijn er wel usb-sticks met een capaciteit van 2 terabyte te koop, maar die zijn wel iets groter: 72 x 27 x 21 millimeter om precies te zijn. Alleen kost zo'n stick wel dik 1200 euro.
'Telefoon met Chinese instellingen'
En Maarten Jan Buurman was niet tevreden over de Asus Zenfone 2 die hij voor 160 euro op dealextreme.com bestelde, een webwinkel die vergelijkbaar is met AliExpress.
Het toestel werd met Chinese instellingen afgeleverd, vertelt Buurman. Dat was op zich nog niet zo'n probleem, maar updaten via Android lukte niet en het was niet mogelijk om apps eraf te halen of om er andere software op te installeren, zegt hij.
'Kleine dingetjes geen probleem'
De reden voor de aankoop was de prijs, en ondanks de kuren gebruikt hij de telefoon nog steeds, zegt hij. Hij blijft nog wel producten uit China bestellen, maar geen grote aankopen meer. "Kleine dingetjes waarvan het niet erg is dat ze kapot aankomen", laat hij weten.
Sam van der Werff tipt nog de site DHgate.com, omdat je daar kunt chatten met de verkoper, net als bij eBay.
Klachten: 'Lekker Nederlands'
De klachten na onze oproep zijn volgens Milan 'lekker Nederlands', omdat de prijzen zo veel lager zijn. Wendy sluit zich bij hem aan: "Voor een dubbeltje op de eerste rij en maar zeiken. Alle winkels gaan eraan en blabla Alie loopt op volle toeren vast omdat ze zo slecht zijn? Schei toch eens uit met dat gezeik!", schrijft zij.
Ook leden van het panel van de Consumentenbond zijn zeer positief: 80 procent wil nog wel eens iets bestellen in China, blijkt uit onderzoek van vorig jaar.