Geld en Werk

Zo spelen Nederlandse winkels in op Ramadan

23 juni 2017 17:52 Aangepast: 06 mei 2019 16:02
Een filiaalhouder van Albert Heijn toont een deel van het speciale ramadan-assortiment. Beeld © ANP

Aan de Ramadan valt te verdienen en dat weten ook de supermarkten. Als je de promotiefolder van Lidl deze week openslaat, dan word je overspoeld met twee grote pagina's '1001 oriëntaalse producten'. En ook bij de Albert Heijn moet je niet raar opkijken van schappen met de gelukswens 'Eid Mubarak'.

De Ramadan is zichtbaar in de Nederlandse winkels, al is dat bij de een net iets meer dan bij de ander. De Nederlandse supermarkten spelen in op een grote groep consumenten die zich nu voorbereidt voor het Suikerfeest van aanstaande zondag.

Lidl Nederland doet dit nu al een aantal jaar en heeft dit jaar het assortiment verder uitgebreid met allerlei kruiden. Net als Albert Heijn verkopen zij deze dagen op Ramadan gerichte extra producten zoals zoetigheden, dadels, baklava en gevulde wijnbladeren.

"We zien dat dit onze klanten aanspreekt; niet alleen klanten die meedoen met de Ramadan, maar we willen al onze klanten verrassen met dit assortiment", zegt de woordvoerder van Lidl tegen RTL Z.

 
Thumbnail

De promotiefolder van Lidl voor deze Ramadan (foto: Lidl)

Grote doelgroep

Om je een idee te geven van hoe groot de consumentengroep van Ramadan-vierders is: ongeveer 6 procent van de Nederlandse bevolking is moslim. In de grote steden ligt dat percentage nog hoger. 

Zo kent Amsterdam ongeveer 13 procent islamitische inwoners, Den Haag circa 11 procent en Rotterdam 10 procent, blijkt uit de Suikerfeestmonitor over 2016 van onderzoeksbureau Labyrinth. 

Tot 15 procent meer omzet

De zogenoemde etno-supermarkten, supermarkten gericht op klanten met verschillende culturele achtergronden, draaien in de Ramadan-periode een behoorlijke omzet. 

"Wij zien een echte omzetpiek de afgelopen weken en kopen nu ook veel meer in. Als je een willekeurige Ramadan-week vergelijkt met een reguliere week, dan zien we 10 tot 15 procent meer omzet", zegt Theo Wit van Tanger Supermarkten, de grootste etno-supermarkt van Nederland. 

Maar ook een zaak als Coffee Company op de Kinkerstraat in Amsterdam-West speelt handig in op het feest. Zo worden er dadelgebakjes verkocht en zijn de openingstijden verruimd. Daardoor kunnen mensen in de avonduren (als er weer gegeten en gedronken mag worden) langskomen voor een kop koffie. 

 
Thumbnail

 
In de Turkse bakkerij Kaya in Rotterdam wordt baklava en andere lekkernijen bereid. (foto: ANP)

Ramadan Rush    

Op lokaal niveau is er dus steeds meer aandacht voor de Ramadan. Maar op internationaal niveau spelen de grote Nederlandse steden nog niet echt mee. Ramadan-toerisme kan namelijk een hoop geld in het laatje brengen.

Zo vindt er in de periode rondom Suikerfeest de 'Ramadan Rush' plaats. Rijke Arabische consumenten kopen in groten getale cadeautjes voor vrienden en familie. Zij reizen daarvoor af naar beroemde shopsteden als Londen, Parijs en Milaan om grote cadeaus in te slaan bij de bekende luxe merken.

Gemiddeld geeft een consument uit het Midden-Oosten tijdens de Ramadan Rush per transactie 215 euro uit. Bij consumenten uit Qatar is dat bedrag zelfs 406 euro. Dit blijkt uit cijfers van betaalverkeerbedrijf Worldpay. Om een vergelijking te trekken: een gemiddelde Europeaan besteedt 69 euro op een stedentrip naar Londen. 

Geen samenwerking

Een paar jaar geleden waren Amsterdamse winkels in gesprek met marketingdeskundige​ Abdelaziz Aouragh, die namens Pure Safy Branding gespecialiseerd is in marketing gericht op moslims. De vraag die voor hen lag: hoe kunnen wij de PC Hooftstraat oppimpen om het aantrekkelijk te maken voor potentiële buitenlandse klanten in de tijd van de Ramadan Rush? 

Maar het bleef alleen bij gesprekken. "We hebben heel lang met het idee rondgelopen, maar uiteindelijk is er op de een of andere manier niks van de grond gekomen", zegt een winkelmanager op de PC Hooftstraat die niet met naam genoemd wil worden. 

Aouragh: "Bedrijven in Nederland willen heel graag, maar het schort aan de samenwerking. Bovendien wil men niet geassocieerd worden met de islam, angst voor een mogelijk imago probleem."

Negatief geluid

Dat probleem ziet ook de winkelmanager. "Het lijkt erop dat het negatieve geluid over onze moslim-medemensen meespeelt bij de keuzes van Nederlandse bedrijven. En dat is jammer, want we kunnen juist iets positiefs neerzetten", zegt hij.

Volgens hem is het probleem dat de winkeliers in Nederland zich niet verenigen. "Wij kunnen met één promotie in de winkel geen grote consumenten uit het buitenland trekken. Dat moeten we als PC Hooftstraat gezamenlijk doen. Juist nu, in tijden van verminderde veiligheid in omringende Europese steden, kunnen wij hierop inspelen."

De naam van de winkelmanager op de PC Hooftstraat is bekend bij de redactie.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`