Geld en Werk

Hunkemöller: van korsettenmagazijn naar internationale lingerieketen

24 maart 2018 13:53 Aangepast: 08 juli 2019 16:19
Silvie Meis showt haar collectie bij Hunkemöller in 2013 Beeld © ANP

Als de steeds sterker wordende geruchten waar zijn, gaat Hunkemöller binnenkort naar de beurs. De lingeriewinkel lijkt weinig last te hebben van de malaise in de winkelstraat, en groeit als kool. Wat is het geheim van het voormalige korsettenmagazijn?

Hunkemöller? Is dat die lingeriewinkel van Silvie Meis?

Inderdaad dankt Hunkemöller een belangrijk deel van haar bekendheid aan het gezicht van Sylvie Meis. De winkelketen had Meis tot 2017 onder contract. Vorig jaar ging het bedrijf in zee met Doutzen Kroes.

Maar Hunkemöller is uiteraard niet het eigendom van de modellen. Sinds 2016 is de keten met inmiddels 837 winkels en 6500 werknemers in handen van het Amerikaanse The Carlyle Group, één van de grootste investeerders ter wereld.

Duitse naam, Amerikaanse eigenaren. Hoe Nederlands is Hunkemöller eigenlijk?

Het bedrijf is oer-Nederlands. In 1886 openden de uit Duitsland afkomstige ondernemer Wilhelm Hunkemöller en zijn Nederlandse vrouw Maria Lexis hun eerste korsettenmagazijn in de Amsterdamse Leidsestraat. In 1917 begon het echtpaar ook een korsettenfabriek, de Kemo. In 1933 had het winkelbedrijf al 24 vestigingen.

 

Miniatuurvoorbeeld

Heeft Hunkemöller ervaring als beursgenoteerd bedrijf?

Ja, maar dat is wel ancient history. Om grotere voorraden en uitbreiding te kunnen financieren, haalde Hunkemöller in 1952 geld op met een beursgang. Overigens werd het beursfonds Kemo genoemd, naar de korsettenfabriek die destijds nog bij de onderneming hoorde.

Toen het bedrijf in 1959 de aandelenhandel wilde stimuleren, overwoog het om het aandeel de bij het publiek bekendere naam Hunkemöller te geven. Omdat dit te veel papierwerk vergde, gebeurde dat niet.

 

Miniatuurvoorbeeld

Waarom vertrok Hunkemöller weer van de beurs?

Eind jaren 60 zakte de vraag naar 'ouderwetse' korsetten in. Om de omzet op peil te houden, probeerde de winkelketen ook bovenkleding te gaan verkopen. Zo nam het in 1971 de achttien kledingwinkels van Lindor over. Het liep uit op een drama. De verliezen liepen op, de beurskoers kelderde en Hunkemöller werd een overnameprooi. Eind 1973 bood de Britse detailhandelsgigant Sears 9 miljoen gulden voor het beursfonds.

Dus zo kwam Hunkemöller in Britse handen?

Nee. Anton Dreesmann van Vroom & Dreesmann had weinig trek in buitenlanders in zijn achtertuin. Hij bracht een hoger bod uit, en wist Hunkemöller voor de neus van Sears weg te grissen. Zo werd de keten van 49 lingeriewinkels onderdeel van zijn groeiende retail-imperium. Daaronder vielen destijds ook de kledingwinkels van Claudia Sträter en Kreymborg.

 

Miniatuurvoorbeeld

Onder V&D werd Hunkemöller een succes?

Dat kan je gerust zeggen. Twintig jaar na de overname was het aantal winkels verviervoudigd. In 1995 telde Hunkemöller 100 winkels in Nederland, 65 in België en Luxemburg en 37 in Duitsland. Met 1200 werknemers boekte de keten een omzet van 250 miljoen gulden. Een jaar later ging het moederbedrijf, dat inmiddels Vendex heette, naar de beurs. Zo kreeg Hunkemöller zijn tweede beursnotering, zij het als onderdeel van Vendex.

Wat gebeurde er daarna met Hunkemöller?

In 1998 fuseerde de winkeltak van Vendex met Koninklijke Bijenkorf Beheer (KBB). Zo ontstond een onvoorstelbaar groot winkelbedrijf, maar geen erg succesvolle gigant. In 2004 werd Vendex KBB door investeerders onder leiding van het private equityhuis KKR van de beurs gehaald.

De nieuwe eigenaren verkochten eerst het vastgoed, en later de afzonderlijke winkelketens. Zo kwam Hunkemöller in 2010 in handen van investeringsmaatschappij PAI. Inmiddels telde het bedrijf 500 winkels in de Benelux en Duitsland.

 

Miniatuurvoorbeeld

Ai, private equity als eigenaar. Het begin van het einde?

Nee. In tegenstelling tot veel andere winkelbedrijven heeft Hunkemöller het na 2004 uitstekend gedaan. Het bedrijf lijkt relatief weinig last te hebben van de malaise in de winkelstraten. Hunkemöller groeide onder de vleugels van PAI verder uit, tot ruim 700 winkels.

Het bedrijf groeide sterk in Duitsland, mede dankzij de daar bekende Silvie Meis. Daarnaast begon het ook in Frankrijk, Spanje, Denemarken en Oostenrijk. In een groot aantal andere landen is het bedrijf aanwezig met franchise-vestigingen. In 2015 stond de teller op 354 miljoen euro omzet en ruim 4500 werknemers, waarvan ruim 1200 in Nederland.

Wat is het geheim van Hunkemöller?

In 2009 kreeg Philip Mountford de leiding over Hunkemöller. De Brit leerde de kneepjes van het kledingvak op jonge leeftijd bij het chique modehuis Simpson Piccadilly, en leidde later de mannenpakkenwinkel Moss Bros. Mountford zette vol in op internationale groei en social media, met veel aandacht voor Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest.

Ook richtte hij zich op een jongere doelgroep en zocht een hoger marktsegment op. "Hunkemöller was een soort discountspeler geworden", zei hij in 2015 afkeurend. Zo wist Mountford, hieronder met Doutzen Kroes, de malaise in de winkelstraat te weerstaan.

 

Miniatuurvoorbeeld

Eigenaar PAI zal wel blij geweest zijn?

Zeker. Begin 2016 verzilverde PAI haar investering, door Hunkemöller te verkopen aan het Amerikaanse private equityhuis The Carlyle Group. In vijf jaar was de waarde gestegen van 265 miljoen naar 441 miljoen euro.

De nieuwe eigenaar lijkt er al sneller van af te willen. Sinds november circuleren geruchten dat Carlyle het huidige gunstige beursklimaat wil aangrijpen om Hunkemöller naar de beurs te brengen. Afgelopen week werden die geruchten sterker. Het bedrijf wil 'niet reageren op speculatie'.

Is Hunkemöller na drie private equityhuizen geen uitgeknepen citroen, die nu aan beleggers wordt verkocht?

Best mogelijk. Hunkemöller presenteert zich natuurlijk niet als uitgeknepen citroen, maar als belofte voor de toekomst. Volgens topman Mountford kan het bedrijf internationaal verder groeien, en zelfs het leidende lingeriemerk van Europa worden. Het bedrijf waagde recent de sprong naar nieuwe landen als Zwitserland en zoekt een nieuw distributiecentrum om de groei te ondersteunen.

Gezien de prestaties in het recente verleden is het goed mogelijk dat Mountford zal slagen. Aan de andere kant: de resultaten onder de streep zijn de laatste tijd niet geweldig. In 2015 boekte Hunkemöller op een omzet van 354 miljoen maar een marginale nettowinst van 221.000 euro, blijkt uit het jaarverslag bij de Kamer van Koophandel. In 2016 werd op een omzet van 398 miljoen zelfs een verlies gemaakt, van 3,6 miljoen euro.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van