Geld en Werk

Greenwheels gaat het toch weer proberen met jongeren

02 oktober 2016 09:56 Aangepast: 03 oktober 2016 12:38

Hoewel ze in het verleden voor de helft van de schade zorgden, proberen de autodelers van Greenwheels het toch weer met jongeren van 18 tot 24 jaar.

Greenwheels verhoogde in 2009 de minimumleeftijd om een auto te mogen gebruiken naar 24 jaar. Uit eigen onderzoek bleek dat de helft van de schade werd gereden door de leeftijdsgroep 18-24, de jongeren die net een rijbewijs hebben gehaald. De verzekeringsgpremie voor Greenwheels werd daardoor te hoog en ook konden ze de kapotte auto's niet verhuren. Jonge bestuurders moesten daardoor tot hun 24-ste wachten voor het besturen van een Greenwheels.

Met 18 jaar achter het stuur

Maar sinds een jaar heeft Greenwheels die minimumleeftijd toch weer verlaagd naar 18 jaar en met succes: het aantal abonnementhouders is gestegen met 18 procent. Greenwheels, bekend van de rood/wit auto's op straat, heeft daarmee in 2015 het beste jaar ooit gedraaid en dat is best opvallend. De concurrentie op deelmarkt is groot met onder meer de elektrische auto's van car2go en de deelauto's van SnappCar. Greenwheels is in handen van Volkswagen en importeur Pon.

Het is nu wel afwachten hoe het met de schade gaat. Woordvoerder Tamara Vlootman van Greenwheels stelt daarover tegen RTL Z : "Er zijn algemene cijfers bekend over het verschil in ervaren chauffeurs en minder ervaren chauffeurs, maar er is nog niets bekend over deelauto-chauffeurs. De cijfers wat betreft schade-rijden worden nu zeker in de gaten gehouden, maar Greenwheels wil er voor iedereen zijn, dus ook (juist) voor jongeren." 

Eerder zei Jan Borghuis, een van de oprichters van Greenwheels, in de Volkskrant dat ze tot de conclusie waren gekomen dat de verzekeraars gelijk hebben: jongeren maken fors meer schade. "Vanaf dat moment wisten we zeker dat nieuwe rijders bij ons ouder moeten zijn dan 23 jaar." Tot nu dus, jongeren kunnen weer bij Greenwheels achter het stuur.

Jongeren in de stad

Vooral jongeren in grote steden doen het in toenemende mate: een auto voor af en toe nemen in plaats van een eigen auto kopen of leasen. Greenwheels is dan ook goed vertegenwoordigd in de grootste steden van Nederland. Zo staan er in Amsterdam bijna 700 auto's klaar voor gebruik. 

Greenwheels heeft het klantprofiel sinds de start 20 jaar geleden flink zien veranderen. Waar eerst vooral de idealisten een abonnement namen, is er nu ook een grote groep pragmatisten die een deelauto als oplossing ziet voor dichtslibbende steden en hoge (parkeer)kosten. Elke Greenwheels-auto zorgt ervoor dat 7 reguliere auto’s uit het straatbeeld verdwijnen. 

Beleving boven bezit

Volgens TrendWatcher Lieke Lamb zijn de dagen waarin de auto als verlengstuk van je identiteit werd gezien, voorbij. "Het gemak dient nu de mens. Met de steeds drukker wordende binnensteden en de discussies die gevoerd worden over uitstoot, milieu en duurzaamheid is het logisch dat men gaat zoeken naar een logistiek handiger oplossing", laat zij RTL Z weten.

Volgens haar leven we in een periode "waarin beleving belangrijker is dan bezit, zonder daarbij in te willen boeten aan de luxe die de auto als vervoersmiddel toch vertegenwoordigt". 

Nu maar eens kijken hoelang het bezit van Greenwheels heel blijft.

Lees ook op rtlz.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`