Geld en Werk

Hoe Yoghurt Barn steeds groter wordt

03 oktober 2016 19:15 Aangepast: 03 oktober 2016 20:04
Beeld © Yoghurt Barn

De Yoghurt Barn, een restaurant waar ze – je raadt het al – yoghurt serveren, groeit hard. Vandaag is de zevende vestiging geopend op Utrecht Centraal. "Ons doel is altijd al geweest om in 2020 in totaal 25 vestigingen te hebben."

In de nieuwe vestiging vind je geen klant-en-klare bakjes met yoghurt. "Onze vestiging op Amsterdam Centraal is al open sinds december. Daar bleek dat mensen liever zien dat hun yoghurt persoonlijk wordt klaargemaakt. Dat kunnen we in een minuutje, dus die beleving kunnen we het ook op het station bieden", zegt mede-oprichter Wouter Staal.

Naar 150 personeelsleden

Klanten kunnen bij Yoghurt Barn verschillende soorten yoghurt (zoals magere, geiten of soja), een bevroren variant of hangop bestellen en deze vervolgens laten mixen met toppings als chocola en zelfs spinazie (voor in je smoothie). Het concept is een beetje vergelijkbaar met een koffiezaak: het resultaat kan in het restaurant zelf worden opgegeten of meegenomen worden.

Dat idee blijkt succesvol. Het bedrijf groeide in vier jaar tijd van twee naar 150 personeelsleden. "Dat voelt erg onwezenlijk", zegt hij. Samen met zijn vrouw Esther staat hij aan het roer, het idee deden de twee op toen ze op vakantie waren in Spanje waar ze voor het eerst frozen yoghurt zagen. 

Personeel ontleent sociale status aan hun baan 

Elke ondernemer weet: als je bedrijf groeit, verandert ook je rol. Startups zijn vaak vooral nog bezig met het opbouwen van hun bedrijf. Wie wat groter wordt, komt ineens voor hele andere vraagstukken te staan. Want wie ben je eigenlijk? Wat wordt het karakter van het bedrijf de komende jaren? Begin er maar eens aan: een hele klus.

Een uitdaging waar Staal inmiddels ook voor staat. "De cultuur die je nu neerzet, wordt de basis voor later. We hebben een aantal normen en waarden op papier, waarin we onszelf en de organisatie willen staven. Bij ons is het personeel bijvoorbeeld extreem belangrijk. We noemen ze 'barnista’s', naar barista’s in koffiezaken. Intern noemen ze zichzelf 'Barnies'. Onze werknemers ontlenen echt een sociale status aan Yoghurt Barn. Ze zijn ook echt heel erg belangrijk voor ons."

Klanten voorop

Vorige maand analyseerde ABN Amro in een rapport wat de beste bedrijfscultuur is om in de toekomst consumenten het beste te kunnen bedienen. Daarin staat zelfdenkend personeel voorop. De Yoghurt Barn heeft dat al langer door. Zo is Staal een co-creatiegroepje gestart. Enthousiaste werknemers mogen meedenken over het menu en brainstormen over nieuwe trends voor bijvoorbeeld toppings. "Dat vinden ze super leuk en de groep rouleert regelmatig", zegt hij.

Enthousiast personeel, betekent volgens de ABN Amro tevredener personeel. Uiteindelijk staat deze ook bij Yoghurt Barn voorop. "Eerder werkte ik als marketingdirecteur voor Philips. Daar was ik gewend om over klanten te praten, maar hier heb ik ze geleerd om ze te zien als gasten. En we vinden het belangrijk dat ze worden verrast. Dat kan door een nieuwe topping zijn, maar ook een goede service. Zoals bijvoorbeeld het helpen van een klant die net binnenkomt in een regenbui." 'Ga maar even zitten, dan maar ik het voor je klaar", zegt een werknemer dan volgens Staal.

Plannen lange termijn

Komende maanden opent Yoghurt Barn nog drie vestigingen, maar dat betekent niet dat het ondernemerskoppel daarna het even rustig aan doen. "Ons doel is altijd al geweest om in 2020 in totaal 25 vestigingen te hebben. Dat gaan we ook wel halen. We denken daarnaast ook over het buitenland op de lange termijn."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`