Het duurzame kledingmerk Infact Clothing uit Amsterdam, dat bedrijfs- en promotiekleding maakt van biologische katoen, is failliet. Het bedrijf lijkt te zijn meegesleurd in de val van zusterbedrijf People’s Avenue, dat begin februari bankroet ging.
Infact Clothing werd in 2011 opgericht door de jonge ondernemer Roland Wiechert (1983). Het bedrijf ging bedrijfskleding en promotiekleding maken van biologisch katoen, waarbij de producenten eerlijke prijzen kregen. Infact maakte onder meer promo T-shirts voor de populaire DJ Martin Garrix en modeblad Vogue.
Ambities
Met de productie van bedrijfs- en promokleding alleen nam Wiechert geen genoegen. Vier jaar later richtte de ondernemer met People’s Avenue ook een duurzaam consumentenmerk op. Dat bedrijf opende ook een aantal winkels.
Via crowdfunding wilde Wiechert zijn bedrijven laten groeien, maar de poging om groeikapitaal op te halen, mislukte. Begin februari ging People’s Avenue op de fles. Zusterbedrijf Infact bleef destijds nog gespaard. Twee maanden later blijkt nu ook de maker van duurzame bedrijfskleding failliet te zijn.
Domino-effect
Volgens curator Jurriaan Ypma, die ook het faillissement van People’s Avenue afwikkelt, is er sprake van een domino-effect. "Bij People's Avenue is het faillissement aangevraagd door het personeel, dat al een tijdje niet was betaald. Bij Infact Clothing zijn er dezelfde schuldeisers."
Ypma kon voor het consumentenmerk People's Avenue geen doorstart bewerkstelligen. "Het was een bescheiden bedrijf. Er waren weliswaar grote plannen, maar die zijn niet gerealiseerd. Misschien dat een doorstart voor Infact Clothing, dat wat groter is, wel slaagt. Maar het is een lastige branche."