Geld en Werk

T-Mobile ziet omzet en klanten dalen, dataverbruik toenemen

25 februari 2016 07:30 Aangepast: 01 augustus 2017 08:00
Beeld © ANP

Telecombedrijf T-Mobile verloor afgelopen jaar 3,7 procent van zijn klanten en zag de omzet afnemen met 10 procent. Klanten gebruiken beduidend meer data, het verbruik steeg met 62 procent in 2015.

Het telecombedrijf verloor 135.000 klanten - vooral prepaid-klanten - en telt er nu 3,76 miljoen. Daarbij ging het vooral om prepaid-klanten. Met de verkoop van het merk Bliep meegeteld ligt de afname nog zo'n 80.000 hoger. Het aantal vaste abonnees nam wel toe met 40.000 naar 2,8 miljoen. 

De financiële resultaten van het bedrijf vielen tegen: de omzet kwam uit op 1,394 miljard, 10 procent minder dan een jaar eerder, en ook maakte het bedrijf minder winst. Het was dan ook een "jaar met meerdere gezichten", laat ceo Mark Klein weten. Het bedrijf heeft last van sterke concurrentie en dalende marktprijzen.

Minder managementlagen
Tussen de regels door laat het bedrijf weten veranderingen door te voeren, om "snel en agile op marktontwikkelingen te kunnen reageren". Drie commerciële afdelingen - B2C, B2B en BEN - krijgen meer resultaatverantwoordelijkheid en er worden "processen efficiënter ingericht met minder managementlagen". Of daardoor banen zullen verdwijnen, wordt in de komende maanden duidelijk, meldt het bedrijf. 

Klanten gebruiken steeds meer data bij T-Mobile: het dataverbruik nam toe met 62 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Het gemiddeld aantal 'gebruiksminuten' nam toe met 165 minuten, in een teruglopende markt, volgens het bedrijf door een verbeterde indoor-dekking.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore