Geld en Werk

Coolblue gaat zelf bezorgen

02 februari 2016 06:21 Aangepast: 01 augustus 2017 14:00
'Voorlopig bezorgen we nog niet alles. Dit is een eerste stap' Beeld © Coolblue

Eind dit jaar moeten er zo'n vijftig Coolblue-busjes door Nederland rijden. De webwinkel gaat zelf een gedeelte van zijn producten bij klanten brengen. Er wordt begonnen met eigen bezorging in Brabant en een deel van Limburg.

De komende tijd gaan vijftien busjes van Coolblue de weg op om witgoed te bezorgen bij klanten; tegen het eind van dit jaar moeten dat er zo'n vijftig zijn. Het bedrijf test al sinds oktober met de bezorgservice. Of dit het begin is van een grotere eigen vloot om de distributie en bezorging naar het bedrijf zelf toe te trekken, wil oprichter en ceo Pieter Zwart niet zeggen.

"Voorlopig bezorgen we nog niet alles. Dit is een eerste stap", zegt hij. Zwart noemt het wel "een teken aan de wand dat Coolblue ervoor kiest om complexe bezorging naar zich toe te halen".

'Bezorgers delen cadeautjes uit'
Het bedrijf wil meer verantwoordelijkheid nemen voor de bezorging, vertelt hij. "De aflevering van bijvoorbeeld een wasmachine is een intiem proces. Je stapt letterlijk over de drempel, misschien wel de zolder op. Er staan in één keer twee kerels in je huis. We willen dat een prettige ervaring laten zijn."

Bezorgen aan huis is "een magisch moment", vindt Zwart. "Als we aanbellen bij de klant, dan hopen we dat deze open doet. Negen van de tien keer is dat zo en vervolgens lopen onze bezorgers terug om bijvoorbeeld de wasmachine te pakken. Als klant sta je dan een beetje te wachten. Daarom geven we precies op dat moment een cadeautje, dan heeft hij wat te doen. Het is een klein detail, maar zodoende kunnen we net even wat meer doen."

Thumbnail

Tijdvak bezorging: 1 uur
De omzet van webwinkels steeg in de eerste 11 maanden van 2015 met 17 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. De stijging van de online verkopen legde ook Coolblue geen windeieren, want het bedrijf maakte in 2015 een indrukwekkende 555 miljoen euro omzet; 54 procent meer dan in 2014.

Met de toename van het aantal verkochte producten, groeit ook het aantal bezorgingen. Toch wordt het milieu niet onnodig belast als het bedrijf zelf een klein deel van de producten rond gaat brengen, zegt de ceo. "Elke wasmachine moet bezorgd worden. Per saldo zal de belasting dus meevallen. De stopdichtheid, dus hoe vaak een busje op zijn route iets aflevert, is hoog. Vergis je niet hoeveel wasmachines we verkopen." Coolblue hanteert een tijdvak van 60 minuten, stuurt een sms met de aflevertijd en belt een half uur voor de levering.

Meer controle
In de toekomst verlangen we steeds meer controle, denkt Zwart. "We willen preciezer kunnen aangeven wanneer we een product bezorgd willen hebben. Daarnaast willen we onze bestellingen steeds sneller thuis hebben. Dat betekent effectief dat de stopdichtheid zal toenemen en dat drukt de bezorgkosten. Wij bezorgen nu al gratis, maar in de toekomst zal deze in het algemeen daardoor goedkoper of gratis worden", voorspelt hij.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore