Geld en Werk

Medewerkster ABN Amro plundert 45.000 euro van rekening klant

07 maart 2018 12:08 Aangepast: 20 maart 2018 01:27
Beeld © ANP

Een medewerkster van een Limburgse vestiging van ABN Amro heeft een bankrekening van een klant geplunderd. In anderhalf jaar schreef zij het volledige tegoed van ruim 45.000 euro over naar haar eigen rekening, om er een luxere levensstijl op na te kunnen houden.

De medewerkster hoeft niet de cel in. De rechtbank Limburg veroordeelde haar gisteren tot een taakstraf van 240 uur.

Rekening leeg

De medewerkster commerciële ondersteuning van ABN Amro voegde de bankrekening van een in Florida wonende klant toe aan haar eigen rekeningomgeving, zodat zij betalingsopdrachten van de rekening kon uitvoeren. Tussen oktober 2012 en mei 2014 trok zij de rekening in zestien transacties volledig leeg. Zij besteedde het geld aan een luxere levensstijl.

Toen de medewerkster door de bank met de diefstal werd geconfronteerd, beweerde zij aanvankelijk dat de klant haar toestemming had gegeven om gebruik te maken van zijn rekening. De klant ontkende dat.

Integriteit bankwezen geschonden

De rechter omschrijft de diefstal als 'zeer ernstig'. "In banken in het algemeen en in bankmedewerkers in het bijzonder moet je vertrouwen kunnen hebben. (…) Door op deze manier te handelen heeft de verdachte de integriteit van het bankwezen en het financiële verkeer geschonden."

Toch hoeft de bankmedewerkster niet de cel in. De rechtbank veroordeelde haar tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden, en een taakstraf van 240 uur. Daarbij hield de rechter onder meer rekening met het feit dat zij niet eerder is veroordeeld, en dat er veel tijd is verstreken voor de zaak voor de rechter kwam.

Ontslag op staande voet

ABN Amro heeft de medewerkster op staande voet ontslagen en het gestolen geld aan de klant vergoed. De schadeclaim die de bank in deze rechtszaak bij de ex-werknemer indiende, is echter niet toegekend. De rechter vindt dat de bank het geld via een andere rechtszaak moet proberen terug te halen.

Hoe een gewone medewerkster zo eenvoudig de goed gevulde bankrekening van een klant kon leeghalen, blijft onduidelijk. "Dat dit eenvoudig gaat, is een aanname", zegt een woordvoerder van ABN Amro. "Bij alle organisaties kan fraude worden gepleegd. Tegen moedwillige fraude door werknemers is geen organisatie bestand, maar wij hebben goede systemen die dergelijke fraude kunnen detecteren."

Over de hoogte van de straf doet ABN Amro geen uitspraak. "Dat doen wij nooit", aldus een woordvoerder.

`