Geld en Werk

Zoektocht Schiphol naar nieuwe topman in strijd met discriminatieregels

09 maart 2018 12:32 Aangepast: 09 maart 2018 16:27
Topman Jos Nijhuis met financieel bestuurder Jabine van der Meijs. Beeld © Archieffoto ANP

Vrouwelijke topbestuurders maken weinig kans om Jos Nijhuis op te volgen als topman van Schiphol. De luchthaven wil het liefst een man, wat neerkomt op het geven van een voorkeursbehandeling tijdens een sollicitatie voor mannen. En dat mag niet volgens antidiscriminatieregels.

Het vliegveld wordt nu geleid door twee mannen en twee vrouwen en dat wil het bedrijf zo houden, zegt Nijhuis tegen de Volkskrant.

Gelijke kandidaten

Een woordvoerder van het bedrijf bevestigt dit aan RTL Z, maar benadrukt dat die voorkeur pas geldt als zich twee gelijke kandidaten melden. "Vrouwen worden niet volledig uitgesloten, want als er iemand bovenuit schiet en die is geen man, dan is er geen gelijke geschiktheid meer", legt hij uit.

Met andere woorden: Schiphol wil liever een man, maar áls er een geschiktere vrouw langskomt, kiezen ze die. 

Voorkeursbeleid

Discriminatie is verboden in sollicitatieprocedures, behalve als het gaat om het voeren van voorkeursbeleid. En dat is wel waar Schiphols handelwijze op lijkt, aldus een woordvoerster van het College voor de Rechten van de Mens, zonder verder inhoudelijk in te willen gaan op de zaak. Maar voorkeursbeleid voor mannen bestaat helemaal niet, en dus handelt Schiphol in strijd met de wettelijke regels.

In het algemeen geldt het argument 'bij gelijke geschiktheid kiezen we voor...' inzetten 'als een paardenmiddel', legt de woordvoerder uit. En dat mag dan ook alleen gedaan worden voor groepen met een afstand tot de arbeidsmarkt: vrouwen, mensen met een beperking of etnische minderheden.

Quotum

Bij Schiphol redeneert men anders. De luchthaven wijst op de Wet bestuur en toezicht, die voorschrijft dat 30 procent van de raad van bestuur vrouw moet zijn. Dat beleid blijft Schiphol handhaven en ook als er een man benoemd zou worden voldoet de luchthaven aan die norm.

De woordvoerder van Schiphol benadrukt dat het geen beleid is dat ze een man zoeken voor de functie van ceo, maar een op zichzelf staand geval.

'Dit werkt, dat willen we zo houden'

"We hebben jarenlang werk gemaakt van een gelijke verdeling tussen mannen en vrouwen in de top. Dat is nu zo in de top en ook nagenoeg in het management eronder. Dat werkt en dat willen we graag zo houden", verdedigt de woordvoerder zich.

Bij de zoektocht naar een financiële bestuurder is daarom ook 'bewust' gezocht naar een vrouw, aldus de woordvoerder.

"Een groot flauwekulverhaal", kapittelt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) het idee van Schiphol. Zij vindt het 'een slecht verhaal'. "Er wordt nergens bezwaar gemaakt als er in een raad van bestuur meer mannen zitten dan vrouwen. Ik vind het echt onzin." 

Aantal vrouwen in top 'teleurstellend laag'

De uitspraken van Nijhuis zijn slecht getimed, dinsdag werd bekend dat het aantal vrouwen in de top van bedrijven opnieuw 'zeer teleurstellend' laag is.

De roep om een wettelijk quotum van minstens 30 procent vrouwen in de top van bedrijven wordt dan ook steeds luider, minister Ingrid van Engelshoven (Emancipatie, D66) dreigt met 'stevige maatregelen' als het volgend jaar niet verbeterd is. 

Hoekstra wil profielschets zien

Haar collega Wopke Hoekstra van Financiën (CDA) hield zich aanvankelijk op de vlakte over de ophef. "Ik ga niet alle uitspraken van iedereen bij elke staatsdeelneming becommentariëren", zei hij voor aanvang van de ministerraad.

Later liet Hoekstra weten dat hij de profielschets wil zien voor de opvolger van Nijhuis bij Schiphol en dat hij opheldering gaat vragen bij de raad van commissarissen. Hoekstra is als minister van Financiën namens de staat grootaandeelhouder van Schiphol en moet goedkeuring geven aan een kandidaat die de raad van commissarissen selecteert. 

Ook bij staatsdeelnemingen ligt het aantal vrouwen in de top al jaren onder de doelstelling van 30 procent

Niet zoals gepland

De opvolging van Nijhuis verloopt sowieso niet zoals het bedrijf had gepland. Het doel was dat Nijhuis aan het einde van dit kwartaal zijn functie zou neerleggen, maar dat wordt waarschijnlijk niet gehaald, al 'loopt maart nog', zoals de woordvoerder zegt.

Wie Nijhuis ook opvolgt, hij (of zij?) zal minder verdienen dan de afzwaaiend topman. Dankzij afspraken uit het verleden hoefde Schiphol zich niet aan het salarisplafond voor staatsdeelnemingen te houden. Hierdoor kon Nijhuis meer verdienen dan is toegestaan volgens de Wet normering topinkomens.

Zijn salaris van bijna 8 ton betekende dat hij in 2016 tien keer zo veel toucheerde als de doorsneemedewerker van Schiphol. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore