Geld en Werk

Goedkoper dineren in een sterrenrestaurant? Kom op tijd!

23 februari 2018 17:20 Aangepast: 05 maart 2018 12:26
Topchef Ron Blaauw geeft vroege eters korting. Beeld © ANP

Wie wel zin heeft om uit eten te gaan in een toprestaurant, maar geen zin heeft om daar de hoofdprijs te betalen, kan zich tegenwoordig om 17:30 uur melden bij de Gastrobars van chef Ron Blaauw. Om zijn zaken vroeg in de avond ook vol te krijgen hanteert hij sinds deze maand variabele prijzen.

Nee, eten in één van de vier Gastrobars van topchef Ron Blaauw is niet heel goedkoop. Ter voorbeeld: een zesgangendiner kost 62,50 euro per persoon. Maar wie gebruikmaakt van het zogenoemde Vroege Vork Voordeel krijgt twintig procent korting op de hele rekening. Dat tikt wel aan. De enige voorwaarde is dat je om 19:30 uur je tafel vrijgeeft voor het volgende gezelschap.

Nieuwe doelgroepen

Mensen komen volgens Blaauw namelijk steeds later eten. Dat zorgt ervoor dat aan het begin van de avond de zaken leger zijn. "Maar we willen dan ook vol zitten. Toen bedacht ik dat we net als de reiswereld wat variabeler met de prijzen om kunnen gaan. De kok en bediening zijn er toch al."

Zijn strategie lijkt aan te slaan. Op de rustige momenten is er veertig procent meer bezetting aan de tafeltjes. Het zorgt voor de komst van een andere doelgroep. Mensen die zijn restaurants eerst te duur vonden bijvoorbeeld. "Maar er zijn ook mensen die naar de film gaan en op tijd willen eten. Of zakenlui die niet in de file willen staan."

Gasten hoeven niet bang te zijn dat ze om 19:30 uur uit het restaurant worden gezet. "Als de tafel niet dubbel bezet is, kunnen ze rustig blijven zitten", legt Blaauw uit. “Maar in het weekend hebben we de tafel wel nodig. Dan kunnen ze aan de bar hun dessert eten of nog een drankje doen.”

Revenue management

Het idee achter de kortingsactie van Blaauw heet met een duur woord revenue management. Dat is interessant als een bedrijf relatief veel vaste kosten heeft. Bij een restaurant maken die kosten, denk aan personeel en huur, ongeveer zeventig procent uit, vertelt Thomas Janssen.

Met zijn bedrijf Fastpricing helpt Janssen restaurants met de omzet te verhogen, door op specifieke tijden speciale aanbiedingen te geven. “Zeker studenten vinden het interessant.”

Goedkoper driegangenmenu

Hij keek de techniek af van de vlieg- en hotelbranche. Een vliegtuig vliegt immers altijd, ongeacht hoe vol het toestel zit. Op populaire tijden stijgen de prijzen, op minder populaire tijden zorgen goedkope tickets toch voor volle vliegtuigen.

De acht Limburgse restaurants waar Janssen voor werkt hebben niet tien verschillende menukaarten met verschillende prijzen liggen. De specifieke aanbiedingen gelden alleen voor driegangenmenu’s die vooraf online gereserveerd worden. Wie a la carte eet, betaalt in tegenstelling tot Blaauws Gastrobar altijd dezelfde prijs.

Restaurant Bij Roos in Valkenburg maakt al sinds 2015 gebruik van de technologie van Fastpricing. Eigenaar Johnny Servais vertelt dat het ervoor zorgt dat op dode momenten in de week er meer aanloop is. Hij is dan ook tevreden. "Negentig procent van de gasten kiest voor het driegangenmenu." Daarnaast biedt hij via het systeem ook de beef Wellington aan tegen een dynamische prijs.

Trendsetter

Ook Koninklijke Horeca Nederland is blij met de manier van prijsbeleid. "Dit is een goed voorbeeld van hoe horeca-ondernemers mensen naar zich toe kunnen trekken. Ik denk dat Blaauw wel een trendsetter is. Inspirerend voor andere ondernemers", zegt woordvoerder Bernadet Naber.

Volgens haar is het een nieuwe vorm van de welbekende happy hour, die cafés en clubs vaak gebruiken om mensen thuis van de bank af te krijgen. "En korting voor vroege eters gebeurt in het zuiden van Europa al langer."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore