Economie

Barre retailtijden? Deze ondernemer zet duurzame tassen in de markt

29 februari 2016 14:32 Aangepast: 01 augustus 2017 06:30

Modeketens vallen bij bosjes om. Maar ondernemer Paulien Wesselink bouwt sinds 2010 juist aan een nieuw tassenmerk. Het duurzame O My Bag verkoopt inmiddels hartstikke goed, vooral over de grens.

Ooit had ze hele andere ambities. Paulien Wesselink (31) wilde als student Internationale Betrekkingen graag voor de Verenigde Naties gaan werken. Een eerste stap daar naartoe: een stage bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. Maar tussen de ambtenaren in het donkergrijze gebouw in het centrum van Den Haag kon Wesselink haar creativiteit niet kwijt.

The Big Apple
De studente vertrok voor een half jaar naar New York. Een stad die ondernemerschap ademt, zo ontdekte ze al gauw. "Iedereen in Nederland zei in die tijd: zoek gewoon een baan, bij een baas. In Amerika werd ondernemerschap veel meer gestimuleerd. Daar zeiden ze: je moet doen wat je het allerleukste lijkt." Teruggekomen uit de Big Apple zat ze vol met ambitie en werkte ze samen met haar huisgenoot aan een ondernemersplan.

Thumbnail

Er moest een duurzaam tassenmerk komen. De twee gingen naar Indonesië en India en bezochten 30 producenten. De eerste paar maanden bleken nog niet zo gemakkelijk: een netwerk opbouwen in Azië, financiering rond krijgen, het schoot totaal niet op. Banken zeiden nee en Wesselinks huisgenootje haakte af.

Lening
Maar zijzelf zag het nog wel zitten. In 2010 kon Wesselink met een ondernemerslening van de gemeente Amsterdam, 10.000 euro, de eerste collectie inkopen. Met het verdiende geld kocht ze de tweede, en zo verder. Ze ging naar modebeurzen in Amsterdam, Berlijn en Londen, waar inkopers van winkels in het buitenland rondliepen.

Thumbnail

De bal is inmiddels flink gaan rollen. Haar merk O My Bag wordt verkocht in 21 landen, via 200 winkels. Ze heeft tien medewerkers (inclusief stagiaires) en de omzet is nog geen enkel jaar omlaag gegaan. In 2015 tikte ze 770.000 euro aan en mikt in 2016 op een miljoen euro. Winstmarge op deze omzet: 8 tot 10 procent. Het is nog geen vetpot: de productiekosten zijn hoog, maar de stijgende lijn in omzet is nog geen enkel moment onderbroken. 

Moeilijke tijden
Last van de barre retailtijden in Nederland heeft ze overigens wel. Wesselink merkt dat vooral kleine Nederlandse zaakjes de laatste jaren minder van haar tassen inkopen. Door meer in het buitenland te verkopen vangt ze die terugval op. "In België en Duitsland hebben consumenten meer geld over voor duurzame mode. In Nederland is de markt lastiger."

Thumbnail

Een duurzaam modeproduct laten maken gaat ook niet altijd over rozen. O My Bag werkte eerst alleen samen met producten die Fairtrade gecertificeerd zijn, maar dat leidde tot veel problemen. "Voor die producenten werken vaak minderheden, die anders moeilijk aan de slag komen. Maar het zijn in veel gevallen ook minder professionele bedrijven. Soms kregen we een tas terug met een verkeerd logo of iets dergelijks." 

Wesselink laat nu alleen nog hele eenvoudige tassen bij deze producenten maken en koos andere fabrieken voor het overige werk, die ook voldoen aan haar eisen. De tassen worden zonder schadelijke stoffen gemaakt en het personeel moet een goed loon ontvangen. De fabrieken staan, in het kader van transparantie, met naam en toenaam op de website

Dierenwelzijn
De hele keten in de smiezen houden is alsnog geen gemakkelijke klus. Of de dieren waar het leer vandaan komt goed behandeld worden weet Wesselink bijvoorbeeld niet. Ook dat stukje van de keten probeert ze goed uit te zoeken. "We gaan volgende week in India een bezoek brengen aan het slachthuis. Een heftig bezoekje verwacht ik, maar dan weten we waar ons leer vandaan komt en zijn we een stapje verder bij een sluitende productieketen."

De ondernemerssfeer is ondertussen drastisch omgeslagen in Nederland, signaleert ze. "Nu wil bijna iedereen wel ondernemer worden. En het wordt ook veel meer gestimuleerd." Toch zingt nog altijd het calvinistische 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'- gedachtegoed rond. "Dat moeten we echt loslaten. We mogen in Nederland soms echt een stuk groter denken. En doen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`