Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Geld en Werk

Droomreis: de Orient-Express brengt je in weelde terug in de tijd

17 februari 2018 07:17 Aangepast: 01 maart 2018 04:23
Beeld © Belmond

Het is dé trein voor wie in luxe wil reizen zonder enige vorm van haast: de Orient-Express. De beroemde trein brengt je terug naar de jaren '20, toen reizen nog heel bijzonder was. Bijzonder is deze peperdure trein anno nu nog altijd.

Zelfs de topmannen van vliegtuigmaatschappijen geven het toe: we moeten eigenlijk de trein pakken voor Europese bestemmingen. Net als vroeger, toen over het hele continent nog nachttreinen denderden om vakantiegangers en zakenreizigers van Amsterdam naar Wenen of Parijs naar Istanboel te brengen.

Misschien wel de beroemdste trein

Zeg maar de tijden van de Orient-Express, zoals we die allemaal kennen uit het beroemde boek en de film. En deze misschien wel beroemdste trein rijdt nog altijd. Oké, trager en vele malen duurder dan een vliegticket van een prijsvechter. Maar daar krijgt je als reiziger dan wel ultieme weelde voor terug.

De Venice Simplon-Orient-Express, zoals de trein tegenwoordig officieel heet, rijdt meerdere keren per week in één nacht van Parijs naar Venetië en vice versa. "Je stapt echt terug in de tijd", vertelt Anita Röhrig van treinreisbureau Incento. Zij verkoopt namens Belmond, de eigenaar van de trein, de reizen in Nederland.

Miniatuurvoorbeeld

De oorspronkelijke route liep van Londen naar Istanboel. Incidenteel rijdt de Orient-Express nog deze route. (beeld: Getty)

Ultieme weelde in grand suite

De trein is volledig gerestaureerd in de Jugendstil-stijl van toen. Denk aan veel gelakt hout en kunstwerken. In de normale cabines staan stapelbedden, maar voor wie dat niet luxe genoeg is: sinds dit jaar is er een grand suite aan boord met een groot tweepersoonsbed. Ook heeft die suite - in tegenstelling tot de cabines - een privébadkamer. Röhrig: "Daarnaast krijg je onbeperkt champagne en is er een butlerservice."

Ideaal voor een huwelijksreis, suggereert ze. Al zal dat maar voor weinig mensen zijn weggelegd. De suite kost 6395 euro per persoon, voor één nacht.

Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De grand suite is de grootste en meest luxe cabine aan boord van de Venice-Simplon-Orient Express. Een butler en onbeperkte champagne zijn bij de prijs inbegrepen. (foto's: Belmond)

Diner in stijl

Verwacht in de trein geen ordinair restauratierijtuig voor een snelle hap. De Orient-Express voert een Franse keuken aan boord, uiteraard met een uitgebreide wijnkaart. "Wij noemen het dan ook een restaurantrijtuig. Ze bereiden er bijna sterrenmaaltijden." In totaal zijn er drie restaurants en twee bars, waaronder een champagnebar, aan boord.

Het diner is bij de prijs inbegrepen en het hoogtepunt van de reis. Casual kleren zijn absoluut niet toegestaan. De dresscode is heel formeel: jasje-dasje voor de heren en voor de dames mooie avondjurken.

James Sherwood

In de jaren '70 lukte het de Amerikaanse zakenman James Sherwood, rijk geworden in de zeecontainerbranche, om delen van de oude Orient Express en de Simplon Express in bezit te krijgen. In 1982 vertrok de eerste trein. Sherwood was toen al eigenaar van luxe hotels in Italië.

Zijn bedrijf Orient Express Hotels, dat inmiddels beursgenoteerd is en Belmond heet, is met tientallen luxe hotels, zeven treinen, cruiseschepen en restaurants een grote speler in het hoogste toerismesegment.

'Die grandeur, dat hoort er echt bij'

Lex Maat en zijn vrouw reisden in 2010 met de beroemde trein naar Venetië. Toen vertrok die eenmalig vanaf Amsterdam Centraal. Een reis om nooit te vergeten, vertelt Maat. "We werden verwelkomd door Philip Freriks. Die werkte vroeger als steward op de trein, als bijbaantje. Een hele leuke binnenkomer."

Maat is naar eigen zeggen niet zo'n treinliefhebber, maar de historie die de Orient-Express ademt wilde hij graag beleven. "De trein is zo mooi gerestaureerd, al die details. Dat spreekt echt tot de verbeelding." Ook het chique diner, met dresscode, vergeet hij nooit meer. "Die grandeur, dat hoort er echt bij."

Miniatuurvoorbeeld

Lex Maat en zijn vrouw gingen met de Orient-Express van Amsterdam naar Venetië. (foto: Lex Maat)

Eenmaal aangekomen in Venetië werden ze per boot naar het chique vijfsterrenhotel Cipriani gebracht, waar ze nog twee nachten sliepen. De hele reis kostte zo'n 3600 euro per persoon. Veel geld, geeft Maat toe, maar ze hadden het nooit willen missen.

Aziatische route

Belmond biedt meer luxe treinreizen aan, waaronder het Aziatische broertje van de Venice Simplon-Orient-Express: de Eastern and Oriental Express. Die rijdt in vier dagen van Bangkok, door jungle, rijstvelden en bergen, naar Singapore.

"Deze trein heeft veel meer een Oosterse uitstraling. Er hangt een koloniale sfeer aan boord", legt Röhrer uit. In tegenstelling tot de Europese variant zitten bij deze treinreis twee excursies inbegrepen, waaronder een bezoek aan de beroemde brug over de rivier de Kwai.

Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Aan boord een combinatie van de Franse en Oosterse keuken. (foto's: Belmond)

De Eastern and Oriental Express rijdt over hetzelfde spoor als de Thaise en Maleisische treinen, die rugzaktoeristen vaak pakken. Waar die treinen maar een paar tientjes kosten, moet je voor een enkeltje in luxe minimaal 2455 euro neertellen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore