Na grote storingen bij ING en ABN Amro dit weekeinde, hadden klanten van de Rabobank problemen. Vanaf 9 uur vanochtend regende het klachten, vanaf een uur of 11 was het voor veel klanten weer mogelijk om in te loggen.
De problemen deden zich voor bij mobiel bankieren, internetbankieren en iDeal. Volgens Rabo waren de diensten voor een deel van de klanten niet beschikbaar omdat de bank het slachtoffer is van DDoS-aanvallen.
Update: Op dit moment ervaren wij hinder van DDoS aanvallen. Dit kan betekenen dat Rabo Mobielbankieren, Rabo Internetbankieren en iDEAL niet bereikbaar zijn. Nogmaals onze excuses voor het ongemak!
— Rabobank (@Rabobank) January 29, 2018
Duizenden meldingen
Op storingswebsite Allestoringen.nl zijn in korte tijd al duizenden meldingen binnengekomen. Vrijwel iedereen heeft dezelfde klacht: inloggen lukt niet.
ABN Amro en ING werden dit weekeinde slachtoffer van zogenoemde DDoS-aanvallen. Daarbij sturen kwaadwillenden zoveel verkeer naar een server, dat die overbelast raakt. Daardoor wordt de website moeilijk of helemaal niet bereikbaar.
Zorgen
Detailhandel Nederland liet zondag weten naar aanleiding van dit soort storingen zich steeds meer zorgen te maken om de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betalingsverkeer.