Geld en Werk

Van Zuidas naar donuts: 'Ik wilde nooit ondernemer worden'

27 januari 2018 07:44 Aangepast: 29 januari 2018 15:47
Kim Hasebos (37) van Harewood Bakery. Beeld © Roel Ruijs

Vier jaar lang regelde Kim Hasebos (37) als managementassistent alles bij een private equitybedrijf. Van de agenda van partners, tot het kopen van kerstcadeaus. Nu doet ze iets heel anders: ze heeft haar eigen donutwinkel.

XXHasebos had nooit het plan om ondernemer te worden. Te onbestendig, geen idee of je iedere maand weer genoeg inkomsten hebt, teveel bijkomende zaken zoals boekhouding en administratie, somt ze op. "Het is een onzeker bestaan en daar hou ik eigenlijk niet van." Haar vaste baan, inclusief vakantiedagen en goed salaris, beviel prima.

Toch is ondernemen precies wat Hasebos nu doet. Ze is de baas van haar eigen donutwinkel, Harewood Bakery, die anderhalf jaar geleden openging in Amsterdam.

Miniatuurvoorbeeld

Klanten kunnen in de zaak van 35 vierkante meter terecht voor zeven verschillende soorten donuts, van kaneel tot speculoos, van yoghurt en sesam tot een donut met lemoncurd. Iedere dag vers gebakken, zonder kunstmatige kleurstoffen of conserveringsmiddelen.

Cursus deeg rollen

Als kind hield Hasebos al van donuts. Ze was een echte zoetekauw en toen haar baan als management assistent ophield, bakte ze regelmatig allerlei cakes en taarten thuis. Daar maakte ze foto’s van voor op social media.

"Ik werd blij van bakken. In de tussentijd dacht ik na over wat ik echt wilde doen. Tot mijn vriend zei: waarom ga je geen patisseriecursus doen in het buitenland?"

Ze had er nooit over nagedacht, maar ze ging. Een week lang leerde Hasebos op een Engelse kookschool in Ashburton deeg rollen, croissants maken en ze kreeg er les in alle basisprincipes in de patisserie. "Het was een van de leukste dingen die ik ooit gedaan had." 

Donuts

Eenmaal terug besloot ze om een businessplan te gaan schrijven voor haar eigen bakkerij. Bij het UWV vroeg ze een onderzoeksperiode aan, waarin ze niet hoefde te solliciteren maar kon werken aan het opzetten van haar eigen bedrijf. 

Miniatuurvoorbeeld

"Doodeng, ik had nog nooit zoiets gedaan. Ik wist niet waar ik moest beginnen. Ik had financiering nodig, moest denken over marges en welke apparatuur ik voor de winkel nodig had."

Crowdfunding

Haar vriend hielp en langzaam kwamen ze tot het plan om niet een bakkerij te openen, maar een winkel die alleen is gericht op donuts. Bakkers waren er genoeg, maar donutswinkels nog amper. "Punt was wel dat ik nog nooit donuts had gebakken. Dat was behoorlijk spannend."

Ze maakte een aantal testversies, en gaf die mee aan vriendinnen naar hun werk. Ook verkocht ze een aantal van haar donuts op zaterdagen bij een deli. De reacties waren positief.

Het bedrijfsplan werd goedgekeurd. Via crowdfunding haalde Hasebos in een maand tijd 38.000 euro op. Ze vond een geschikte winkel in de populaire Amsterdamse wijk De Pijp. Donuts bleken hip, want binnen no-time kreeg ze publiciteit van magazine Elle Eten en dagblad Het Parool.

"Dat hielp ontzettend. Ik heb zelf nooit echt aan promotie gedaan. Toen ik de eerste donuts verkocht aan klanten was ik ontzettend trots."

Dunkin' Donuts

Wat ook hielp is dat Harewood Bakery er sinds maart vorig jaar een nieuwe concurrent bij kreeg. De Amerikaanse donutgigant Dunkin’ Donuts opent meerdere vestigingen in ons land. Harewood Bakery was toen een half jaar open.

"Er kwam plotseling veel aandacht voor donuts. Dat was voor ons alleen maar gunstig, zeker omdat we het met dagverse donuts heel anders doen dan Dunkin’ Donuts."

Er komen ook veel expats naar de winkel. Canadezen en Amerikanen die de traditionele donuts missen. Maar ook mensen uit Polen, Spanje en Italië, die van een zoet ontbijt houden. Toeristen weten de winkel ook te vinden, net als een schare vaste Nederlandse klanten.

Miniatuurvoorbeeld

Eén van de feestdonuts van Harewood Bakery (Foto: eigen beeld)

70 uur per week

Nu, anderhalf jaar later, doet Hasebos nog altijd alles zelf. Ze staat in de keuken om de donuts te maken, ze opent de winkel, verkoopt donuts, maakt schoon en sluit af. Ook al loopt de winkel goed en kan ze er inmiddels goed financieel van rondkomen, het leven als ondernemer blijft zwaar.

"Het eerste halfjaar werkte ik zo’n 70 uur per week. Dat is nu wel iets minder geworden. Maar als je ondernemer bent kan je niet op je lauweren rusten. Je moet blijven vernieuwen."

En dus is Hasebos al druk bezig om na te denken over de toekomst. Ze werkt aan een heuse vegan donut, die in smaak niet onder moet doen voor de traditionele donut. En er wordt gedacht over een tweede winkel.

"Over een paar jaar hoop ik dat ik niet meer dagelijks donuts hoef te maken, maar kan nadenken over het merk, de winkels, de strategie. Ondernemen is zwaar, maar ik zou niet anders willen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`