Geld en Werk

We betalen meer belasting op nieuwe auto's, ondanks belofte van kabinet

02 februari 2018 16:31 Aangepast: 02 februari 2018 16:51
Beeld © ANP Foto

De belasting die je betaalt op nieuwe auto's, de BPM, is vorig jaar flink gestegen. En dat terwijl het kabinet eerder had afgesproken dat de BPM juist omlaag zou gaan.

In 2017 steeg de BPM op een nieuwe auto van gemiddeld 3.927 euro naar 4.620 euro, een toename van ruim 17 procent, blijkt uit cijfers van Rai Vereniging.

Dat de BPM is gestegen is opmerkelijk. Het kabinet heeft eerder namelijk afgesproken in een Autobrief dat de BPM de komende jaren juist omlaag zou gaan.

CO2-uitstoot

En in zekere zin is dat allebei waar. Dat zit zo: de BPM wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van een nieuwe auto. Op basis van die uitstoot valt een auto in een bepaalde schijf, waarbij 1 staat voor heel weinig uitstoot en 5 voor heel veel. 

Aan iedere schijf is een tarief gekoppeld. Hoe meer uitstoot, hoe hoger het tarief. 

Volkswagen Tiguan

Nu heeft het kabinet wel een beetje gedaan wat ze in de Autobrief hebben afgesproken. De tarieven voor de BPM zijn namelijk verlaagd. Maar tegelijkertijd heeft het ook de schijven flink aangescherpt. Auto's vallen daardoor eerder in een hogere schijf. En dat heeft gevolgen voor de BPM die betaald moet worden.

Neem bijvoorbeeld een Volkswagen Tiguan (type 1.4 TSI 110 KW/150 PK). Die heeft een uitstoot van 155 gram CO2 per kilometer.

In 2016 zou je daar 8.588 euro aan BPM voor betalen, in 2017 is dat 10.371 euro. In 2018 loopt dat nog verder op. Dan betaal je 10.990 euro aan BPM. En dat geldt voor meer auto's die na de aanpassing in een hogere schijf vallen.

Rijk haalt meer op

De totale opbrengst uit de BPM is vorig jaar zelfs met 27 procent gestegen, blijkt uit cijfers die radiozender BNR opvroeg bij VWE Automotive. Vorig jaar ging het om 1,9 miljard euro. Dat komt dus deels door de 'verhoging' van de aanschafbelasting en deels doordat er meer auto's zijn verkocht.

Rai Vereniging ziet dat auto's duurder zijn geworden door de hogere gemiddelde BPM. Dat heeft effect op de gemiddelde prijs die we voor een nieuwe bolide betalen. Die steeg vorig jaar naar bijna 31.500 euro. 

Kleine SUV

Bovendien kopen we ook grotere auto's. Vooral de kleinere SUV's zijn in trek, bijvoorbeeld de Hyundai Tucson of de Volvo XC60. Die auto's vallen in een duurder segment, de gemiddelde aanschafprijs ligt rond de 35.169 euro. En omdat er meer van worden verkocht trekt ook dat de gemiddelde prijs die we voor een auto betalen omhoog.

Inmiddels bestaat 21 procent van de totale verkopen van nieuwe auto's uit een kleinere SUV.

Miniatuurvoorbeeld

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van