Geld en Werk

Zij namen afscheid van het onderwijs: 'Ik stond vooral politieagent te spelen'

13 oktober 2016 10:59 Aangepast: 13 oktober 2016 22:47
Eva Kilian Beeld © RTL Nieuws

Meer dan de helft van de leraren vindt de werkdruk onacceptabel hoog. Ine en Eva zegden vanwege de werkdruk hun baan als docent zelfs op. "Er zullen dingen moeten veranderen voordat ik weer terugkeer voor de klas."

Te veel leerlingen hebben extra aandacht nodig, docenten vinden dat ze te vaak verantwoording moeten afleggen over wat ze doen en om hun werk op tijd af te krijgen, werken veel leraren in hun vrije tijd door. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Onderwijsraad. 84 procent van de docenten ervaart een hoge werkdruk, 56 procent noemt hem zelfs onacceptabel hoog.

Ine (29) gaf ruim drie jaar Nederlandse les op een school. Ze werkt tegenwoordig als onderwijsadviseur.

De hoge werkdruk en de druk die ze zichzelf oplegde, waren voor Ine reden om in 2015 te stoppen met haar baan in het voortgezet onderwijs. "Ik wilde dat iedere les van me een 10 zou zijn, een 6 vond ik niet goed genoeg."

Na haar universitaire opleiding volgde Ine een tweejarig traineeship. Daarin combineerde ze een baan in het onderwijs met projecten in het bedrijfsleven. Na die twee jaar ging ze vol overtuiging voltijd aan de slag op een middelbare school om er al na een aantal maanden tot de conclusie te komen dat ze meer wilde dan alleen maar lesgeven. 

'Gedoe eromheen'

"In een week had ik soms wel 280 schrijfdossiers om na te kijken", zegt ze. "Ik wilde daar heel graag veel zorg aan besteden omdat ik vind dat leerlingen recht hebben op goede feedback, maar het kostte me wel steeds een hoop tijd." Bovendien wilde ze al snel meer dan 'alleen maar lesgeven', maar die mogelijkheden waren er niet op haar school. "Na drie maanden fulltime voor de klas ging ik op zoek naar iets anders."

Ze heeft het schooljaar wel gewoon afgemaakt. "Ik heb een hart voor onderwijs. Ook nu mis ik nog de leerlingen en de dynamiek met andere docenten, maar er zullen dingen moeten veranderen voordat ik ooit nog terugkeer voor de klas. Het lesgeven zelf is heel leuk, het gedoe eromheen maakt het zo zwaar. Dan weer een stevig pak nakijkwerk, daarna een ouderavond, dan weer een buitenschoolse activiteit. Ik keer weer terug voor de klas zodra docenten meer tijd krijgen voor hun lesgevende taken."

Absurd

Ine was een van de weinige docenten op haar school die alle dagen voor de klas stond. "Voor veel mensen is deze baan voltijd blijkbaar niet vol te houden. Dat is toch absurd?" Het verhaal dat de baan juist erg relaxed is vanwege de vele vakanties, doet ze af als absolute onzin. "Nee, dat is echt niet zo."

In haar huidige baan is de werkdruk 'echt aanzienlijk minder' en 'een stuk beter te beheersen'. "In het onderwijs wilde ik graag de tijd stoppen die ik vind dat het verdient. Bij mijn huidige baan lukt me dat beter."

Eva Kilian (32) uit Overveen stond vijf jaar lang drie dagen per week voor de klas. Ze gaf Nederlands en Maatschappijleer op een middelbare school. Aan het einde van vorig schooljaar startte ze een eigen bedrijf: Studiehelden.nl.

Toen Eva moeder werd van een tweeling besloot ze na lang wikken en wegen afscheid te nemen van het onderwijs. "Het onderwijs vraagt veel. Ik wilde het graag goed doen, of niet. Mensen denken vaak dat het een relaxte baan is met veel vrije tijd vanwege de schoolvakanties, maar buiten de zomervakantie om zijn we vaak nog druk met toetsen die nagekeken moeten worden, of het voorbereiden van nieuwe lessen. We zijn eigenlijk altijd wel bezig met de lesstof. De werkdruk is enorm hoog."

Werkdruk

Eva studeerde communicatiewetenschap aan de UVA in Amsterdam en stond daarna vijf jaar voor de klas. "Ik vond het ontzettend leuk om te doen, maar behalve de werkdruk zijn de klassen ook erg groot. Doordat ik vaak 30 kinderen in de klas had stond ik vaak politieagent te spelen. Ik heb er uiteindelijk nog twee jaar over nagedacht, maar heb toen de knoop voor mezelf doorgehakt."

Helemaal afscheid van het onderwijs heeft ze niet genomen. Ze richtte een bedrijf op en werkt tegenwoordig als studievaardigheidscoach. In die baan helpt ze leerlingen bij het plannen van hun studie en de manier waarop ze het beste kunnen studeren. Mogelijk dat ze in de toekomst nog eens voor de klas terugkeert. "Ik blijf het leuk vinden om met kinderen bezig te zijn, dus wie weet dat het in de toekomst nog gebeurt."

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`