Hema gaat nog dit jaar uitbreiden naar het Midden-Oosten. Er wordt gestart met drie winkels in Dubai, maar de ambities zijn veel groter. In de komende vijf jaar moet er 'een fors aantal' Hema's in de regio komen.
Volgens Hema is er behoefte aan goedkopere winkels in Dubai. "Het winkellandschap van Dubai kent vooral veel luxe winkels, terwijl de lokale bevolking, die vooral bestaat uit gezinnen, juist veel behoefte heeft aan winkels met betaalbare en kwalitatief hoogwaardige producten", schrijft het bedrijf in een persbericht.
'Veel interesse'
Hoeveel winkels Hema precies verstaat onder een 'fors aantal', wil een woordvoerder niet zeggen. Hema stelt dat er al langer veel interesse voor de Hema buiten Europa is, en daarom is er hard gewerkt om de winkelformule snel te kunnen uitrollen in andere landen. In China bijvoorbeeld, is al een bedrijf aan de haal met de merknaam.
De Hema's in het Midden-Oosten heten overigens gewoon Hema, maar dan gespeld in het Arabisch.
Samenwerking
Om snel winkels te kunnen openen gaat Hema samenwerken met Apparel Group, een bedrijf dat wereldwijd 1750 winkels exploiteert voor merken als Tommy Hilfiger, Calvin Klein en Rituals.
Internationale uitbreiding is naast een focus op online verkopen in de Benelux een van de belangrijkste manieren om te groeien voor Hema. Ook in Europa is Hema flink bezig met uitbreiding buiten Nederland. Er zijn op dit moment winkels in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In totaal heeft de keten ruim 700 winkels in negen landen.
'Past binnen strategie'
"Het past bij wat Hema doet", zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit, verwijzend naar de internationale strategie van het bedrijf. Ze denkt ook dat het concept kan aanslaan buiten Europa.
Als voorbeeld noemt ze het succes van de Japanse retailketen Muji. "Die zitten in alle grote wereldsteden. Het gerucht gaat dat ze niet naar Nederland komen omdat de Hema hier zit", zegt Koelemeijer. Muji maakt ook alledaagse producten onder een eigen merk met een designslag erover.
Volgens haar zijn drie winkels een goed begin. Ze verwacht dan ook dat Hema gaat kijken hoe goed die winkels in Dubai het gaan doen en dat het bedrijf aan de hand daarvan besluit hoe ze verder willen met de uitbreiding.
El Hema
Het is niet de eerste keer dat Hema een Arabisch tintje krijgt. Culturele instelling Mediamatic in Amsterdam haalde zich in 2007 de woede van Hema op de hals met het kunsproject El Hema, een tentoonstelling waarop een denkbeeldige Arabische tegenhanger van de winkel werd getoond.
Het project moest laten zien hoe een Arabische Hema eruit zou kunnen zien. Er werd bijvoorbeeld halal rookworst verkocht en Arabische chocoladeletters. Hema dreigde met een rechtszaak voor inbreuk op merk- en auteursrechten, maar besloot later toch liever te gaan voor een samenwerking.
Een halalrookworst hoeven klanten bij de Hema in Dubai overigens niet te verwachten, buiten de Benelux heeft Hema geen versafdeling. "De winkels in Dubai zullen hetzelfde eruitzien en hetzelfde assortiment voeren als onze bestaande winkels volgens ons internationale concept", zegt een woordvoerder van de Hema.
Bij 'El Hema' lagen halalrookworsten in de schappen. (Foto: ANP)