Geld en Werk

Zelf reclame kiezen: bedrijven springen in op folderverbod

02 januari 2018 16:28 Aangepast: 03 januari 2018 06:32
Beeld © ANP

Zelf bepalen welke reclamefolders je ontvangt, in plaats van een dik pakket waarvan je de helft direct weggooit: reclameverspreiders zetten er groot op in nu de ja/ja-sticker in opmars is. Kan het zelfgekozen pakket de reclamefolder redden?

Reclamefolders hebben nog altijd een grote impact, met name voor fysieke winkels. Volgens de Raad voor de Detailhandel komt 29 procent van de omzet van de detailhandel uit folders. 

Retailers omarmen daarom nieuwe diensten die gepersonaliseerde en geadresseerde reclamepakketten aanbieden. Zeker met de invoering van de ja/ja-sticker in Amsterdam - waarmee je alleen nog reclamedrukwerk krijgt met een sticker op je brievenbus - en mogelijk op termijn ook in andere steden.

Zelf bepalen wat je krijgt

Zelf de folders kiezen die je wilt ontvangen is al heel gewoon in Denemarken, het grote voorbeeld van startup Kiesjefolders. Een kwart van de Denen ontvangt geadresseerde reclamepakketten met folders die ze zelf hebben uitgekozen, zegt oprichter Aldo Breed.

Hij kwam ermee in aanraking toen hij zelf in de retail werkte. Uit marktonderzoeken bleek dat ook Nederlanders massaal voor keuze van reclamefolders gaan: hier zou zelfs een bereik tot 40 à 50 procent van de huishoudens mogelijk zijn.

Centjeswerk

De aankondiging van de Amsterdamse ja/ja-sticker versnelde de totstandkoming van Kiesjefolders, een jaar geleden. Op de site van de startup kun je registreren welke folders je graag wilt ontvangen. Die worden geadresseerd naar je opgestuurd, en bezorgd via de post.

In de afgelopen weken voerde het bedrijfje vooral in Amsterdam een campagne, onder meer met flyers in brievenbussen ('nu het nog kon', grapt Breed) en commercials op lokale zender AT5.

In korte tijd steeg het aantal klanten naar 28.500, van wie 10.000 in Amsterdam. "De komende weken moet duidelijk worden of het echt gaat lopen. We willen dit jaar doorgroeien naar 80.000. Het is centjeswerk, pas bij 100.000 wordt het economisch interessant", zegt Aldo Breed.

Miniatuurvoorbeeld

De nee/ja-stickers zoals die nu nog gebruikelijk zijn. (beeld: ANP)

Buitengebieden zonder folders

Na Kiesjefolders zette ook marktleider in reclamefolder-verspreiding Spotta een soortgelijk initiatief in de markt: de Folderkiezer. Ook daar is nog geen sprake van enorme aantallen. Begin december waren er 7500 deelnemers, toen werd de Folderkiezer nog vooral aangeboden in Amsterdam en in buitengebieden waar helemaal geen folders komen.

Na een landelijke campagne in de afgelopen weken is de teller opgelopen naar 10.000 aanmeldingen, zegt commercieel directeur Eelco Lulofs.

Onnodig papier in de bus

Spotta zegt de Folderkiezer te hebben ontwikkeld omdat uit onderzoek bleek dat consumenten meer keuze willen en minder onnodig papier in de bus. Zowel consumenten die nu alle folders krijgen, als zij die al een nee/nee-sticker op hun bus hebben: "Mensen met zo'n nee/nee-sticker wilden niet dat hele, dikke folderpakket in de bus. Als ze kunnen kiezen, wordt het weer interessant. Consumenten die zijn afgehaakt, win je zo terug", zegt Lulofs.

Deelname is overigens buiten Amsterdam geen garantie dat je helemaal geen andere folders meer krijgt. Wie dat wil, moet namelijk nog wel zelf een nee/nee-sticker op z'n brievenbus plakken. Dat houdt de keuzepakketten niet tegen: die worden door de postbode als geadresseerde post bezorgd.

Miniatuurvoorbeeld

Reclame die gesorteerd wordt. (beeld: ANP)

Interessant voor postbedrijven

En dat is weer interessant voor de postbedrijven, zeker omdat die hun postvolume al een aantal jaar zien teruglopen. Kiesjefolders werkt met Sandd, Spotta met moederbedrijf PostNL. 

De merknaam Spotta is pas vier jaar oud, maar het bedrijf is al meer dan zestig jaar actief in de reclamefolderbezorging. Eerder ging dat onder de namen Vierhand en Netwerk VSP. Er werken 23.000 folderbezorgers voor Spotta, maar die mogen vooralsnog alleen ongeadresseerde reclame bezorgen.

Als de Folderkiezer een groot succes wordt, sluit Lulofs niet uit dat de eigen bezorgers ook de geadresseerde pakketten gaan rondbrengen. Maar dan moet er op het gebied van regelgeving wat veranderen: alleen postbedrijven mogen geadresseerde post bezorgen.

Direct bereik

Voor de klant is folders verspreiden via Folderkiezer 'behoorlijk duurder' dan via de huis-aan-huispakketten, meer wil de commercieel directeur van Spotta er niet over zeggen. Het samenstellen van de gepersonaliseerde pakketten is natuurlijk meer werk.

Maar retailers hebben volgens Lulofs veel belangstelling. "Je bereikt je doelgroep veel directer. En iedereen kijkt nu naar hoe je je klant het beste bereikt. Mails worden gemakkelijk weggegooid, door de opkomst van Netflix wordt er minder TV gekeken dus het bereik van commercials neemt af."

Of ook de consument massaal voor de zelfgekozen reclamepakketten gaat, zal de komende maanden moeten blijken.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`