Geld en Werk

Fastned verliest rechtszaak tegen staat over laadpunten Shell

09 december 2017 14:43 Aangepast: 09 december 2017 15:19
Een snellaadstation van Shell en FastNed bij tankstation De Andel langs snelweg A12. Beeld © ANP

Marktleider Fastned heeft bij de rechtbank van Amsterdam niet kunnen voorkomen dat Shell vier laadpunten voor elektrische auto's mag plaatsen bij een tankstation langs de A1 in Muiden. "Een slecht signaal in de transitie naar duurzaam autorijden", zegt Fastned-ceo Michiel Langezaal.

Fastned heeft eind 2011 voor een groot aantal verzorgingsplaatsen een vergunning aangevraagd voor het plaatsen van laadpunten voor elektrische auto’s. Veel daarvan zijn verloot onder de verschillend aanvragers.

Maar dat gold niet voor het bewuste tankstation langs de A1, onderdeel van verzorgingsplaats 'De Hackelaar', omdat destijds onduidelijk was hoe de inrichting eruit zou gaan zien in verband met de werkzaamheden aan de A1. 

Toen exploitant De Wegman van het Shell-tankstation in oktober 2014 een vergunning aanvroeg voor het plaatsen van vier laadpunten en het toevoegen van zeven parkeerplaatsen, werd deze wel verleend. Onterecht, betoogde Fastned bij de rechter, omdat zijn vergunningaanvraag nog in behandeling was bij de minister. Maar dat bezwaar is door de Rechtbank Amsterdam niet-ontvankelijk verklaard.

'Onbehoorlijk bestuur'

"Onbegrijpelijk", volgens Langezaal. "Hier is sprake van onbehoorlijk bestuur. Het ministerie heeft onze aanvraag jarenlang moedwillig op de plank laten liggen. Toen de aanvraag van de oliemaatschappij kwam, was het ineens heel snel geregeld." Bovendien probeert het ministerie volgens de Fastned-ceo vooralsnog 'een discussie over de inhoud te vermijden'. 

De rechter is van oordeel dat het mogelijk moet zijn dat twee energielaadpunten, een basisvoorziening en een aanvullende voorziening, op één verzorgingsplaats gerealiseerd worden. Fastned, dat aanvoerde dat zij als belanghebbende moet worden aangemerkt, omdat zij als concurrent in hetzelfde verzorgingsgebied actief is als De Wegman, kreeg ook op dat punt ongelijk.

Langeveld: "Iedereen die logisch nadenkt, begrijpt dat wij wel degelijk een belanghebbende zijn. Het argument dat dit goed is voor de concurrentie, slaat ook nergens op. Er zijn nog duizenden laadstations nodig in Nederland. Plaats dan als Shell zijnde stations op plekken waar nog geen oplaadpunten zijn. Nu staan ze náást elkaar. Dit is een slecht signaal in de transitie naar duurzaam autorijden."

Concurrentiestrijd

Net als mede-oprichter Bart Lubbers van Fastned is Langezaal niet bang voor een concurrentiestrijd met Shell. "Zij plaatsen slechts enkele laadpalen en zijn niet bezig met het aanleggen van serieus netwerk." Fastned heeft een vergunning voor 201 laadstations langs rijkswegen. Daarvan zijn er nu 63 operationeel, allemaal gericht op volledig elektrisch aangedreven auto’s.

Het jonge bedrijf, opgericht in 2012, ligt al langer in clinch met de overheid. Zo kreeg het geen vergunning van Rijkswaterstaat voor het uitbaten van shops waar klanten koffie of een broodje kunnen scoren en gebruik kunnen maken van de wc, terwijl tankstations dat wel mogen. Die zaak dient binnenkort bij de Raad van State.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore