Misschien heb je nog nooit van de Bobby gehoord. Maar van deze Hollandse rugzak zijn wereldwijd inmiddels meer dan een half miljoen stuks verkocht. In nog geen twee jaar tijd. Bij bedenker XD Design in Rijswijk zijn ze apetrots.
De Bobby's - ze komen in verschillende kleuren en formaten - hebben één ding gemeen: ze zijn diefstalproof. Dat komt doordat het materiaal bestand is tegen messen, de ritssluitingen verborgen zitten en er tal van geheime vakjes zijn.
Ontwerp
"De Bobby is ontworpen door een Franse designer van ons. Hij zag in de metro dat mensen hun rugzak aan de voorkant, als een baby dragen. Bang dat er iemand in hun tas zit. Hij dacht: Dat kan beter, daar ga ik iets voor ontwikkelen", vertelt retailmanager Shirley Akkerman van ontwerpbureau XD Design.
Geen reclames op televisie of grote posters in bushokjes. De Bobby rugzak moet het hebben van influencers, adopters en de zelf opgebouwde community. Want die hielpen niet alleen mee om de rugzak zijn bekendheid te geven, maar mochten ook meedenken aan de ontwikkeling van de Bobby. "Het zijn onze co-creators."
Kickstarter
"We hebben de Bobby rugzak eigenlijk meteen naar de eindgebruiker gebracht." Dat deden ze via crowdfundplatform Kickstarter. Daar konden ze vragen wat voor rugzak de consument nou eigenlijk precies wil hebben: wat voor verbeteringen ze zelf in een rugtas wilden zien.
Daar werd enthousiast op gereageerd door de doelgroep die de bedenkers voor ogen hadden: mensen met een urban lifestyle die gek zijn op gadgets. Daarom zit er ook een usb-lader in de rugzak, waarmee je jouw gadgets kunt opladen. "Het publiek van Kickstarter zijn echt early adopters. Als die mensen het oppakken gaan ze het verspreiden. Zo is de olievlek groter geworden."
Influencers op social media werden ingezet als promotors van de Bobby. (Foto: XD Design)
Wereldwijd
Het lijkt misschien dat er weinig aan marketing is gedaan, maar dat is volgens Akkerman niet waar. Er is veel tijd gestoken in sociale media en het bereiken van de juiste influencers. Daarnaast was er een samenwerking met DJ Tiësto tijdens de Miami Music Week. Voor XD Design zijn de Verenigde Staten dan ook een grote markt, net als Azië.
Het Rijswijkse bedrijf heeft inmiddels kantoren op meerdere plekken in de wereld. Ook de designers zitten niet in Nederland. "Die zitten in Shanghai, waar de fabriek zit." Het idee daarachter is dat aanpassingen aan een ontwerp zo snel mogelijk doorgevoerd kunnen worden in het eindproduct.
Ook offline
De rugzak is dan wel online geboren, zoals Akkerman het noemt, maar Bobby is inmiddels ook in gewone winkels te koop. In Nederland liggen ze bij de tassenwinkels van Van Os. "Maar in Frankrijk bijvoorbeeld bij La Fayette", het chique warenhuis, "al hebben we online de grootste aantallen."
Naast retail richt XD Design zich op bedrijven. Zo loopt het personeel van het Amsterdamse Booking.com met de Bobby rond. "Ook Shell gaat het weggeven aan zijn personeel", verklapt Akkerman.
Het maakt de decembermaand een gekkenhuis. Er stonden tienduizenden Bobby’s op voorraad, maar het bleek toch te weinig. "We hebben nieuwe voorraden moeten laten invliegen. Zelfs treinen vanuit China hier naartoe moeten halen. En we hadden nog wel extreem ruim ingekocht."