Geld en Werk

Den Haag wil elektrisch rijden stimuleren met oplaadlantaarnpaal

04 december 2017 21:10 Aangepast: 05 december 2017 07:26
Wethouder Verkeer, Tom de Bruijn, neemt de paal in gebruik. Beeld © Gemeente Den Haag

In Den Haag is een oplaadlantaarnpaal in gebruik genomen, die twee elektrische auto's kan opladen en tegelijkertijd de straat verlicht. De gemeente wil hiermee ruimte besparen en elektrisch rijden stimuleren.

Het gaat om een proef van zes maanden met drie LED-lantaarns. Bij succes wil de gemeente meerdere van dit soort laadpunten in de stad neerzetten. Volgens wethouder Verkeer, Tom de Bruijn (D66), bespaart de gemeente zo extra ruimte, want die is schaars in zijn stad.

Bovendien is elektrisch rijden populair in Den Haag. In de stad rijden nu naar schatting 4000 elektrische auto's en dat worden er elkaar jaar meer. Dit voorjaar besloot De Bruijn dan ook 460 extra 'gewone' laadpalen in de stad te gaan plaatsen op de al 650. Het toenemende aantal schone auto’s heeft volgens hem een aanwijsbaar effect op de luchtkwaliteit in de stad. 

Minder obstakels

Minder obstakels in de openbare ruimte, was dan ook wat Robert Haring op het idee van de oplaadlantaarnpaal bracht. Hij is de oprichter van Ecopoles dat deze palen ontwikkelt in samenwerking met laadpaalproducent Ecotap. 

Haring is al jaren werkzaam in de openbare verlichting. "Toen ik zelf een Tesla ging rijden kwam ik er achter dat opladen niet overal even makkelijk is en ben ik gaan nadenken." Het idee voor de combinatie oplaadpaal en straatverlichting werd zo geboren. 

Aparte kabel verlichting

In principe kunnen alle lantaarnpalen omgewisseld worden voor zo'n oplaadpunt met straatverlichting. "De netwerkaansluiting zit in de paal verwerkt. Dat betekent dat er een dikke kabel vanuit de grond naar binnen gaat die de oplaadpunten voorziet van stroom. Er is er een aparte kabel voor de verlichting."

De kosten van deze laadlantaarnpalen liggen op ongeveer 4000 euro worden. Een gewone oplaadzuil voor elektrische auto's kost zo'n 3000 euro, volgens Haring. Voor autobezitters is het systeem simpel. Wie er van gebruik wil maken, kan een laadpas aanvragen via de gemeente en hiermee de paal activeren. Stekker erin en klaar. Deze pas moet straks in heel Europa werken. 

Interesse elektrisch rijden

Haring is er van overtuigd dat de interesse voor zijn product snel zal toenemen nu elektrisch rijden van steeds meer mensen de interesse heeft. Hij zit dan ook niet stil. "We ontwikkelen nu een app waarbij je dan kan zien welk oplaadpunt er beschikbaar is."

Net als de gemeente Den Haag denkt ook de ANWB dat de laadlantaarnpaal een slimme oplossing is. "Komen er meer laadpalen dan neemt ook de interesse voor elektrisch rijden toe", zegt Marco van Eenennaam van de ANWB. "Wie zich zorgen maakt over laden, koopt namelijk geen elektrische auto."

Volgens hem maken oplaadpunten in het straatbeeld het elektrisch rijden bovendien een stuk normaler.

Bekijk in onze reportage hoe de Haagse laad- /lantarenpalen eruit zien:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`