Geld en Werk

DAS moet dikke ton dokken wegens slechte rechtsbijstand

04 december 2017 11:15 Aangepast: 04 december 2017 14:42
Beeld © ANP

Rechtsbijstandverzekeraar DAS moet een ex-leraar 115.000 euro bruto betalen omdat advocaten van de verzekeraar de klant juridisch niet goed hebben geholpen in een ontslagprocedure. Volgens de rechter heeft DAS de klant 'aan zijn lot overgelaten.'

DAS is een verzekeraar waar klanten een polis kunnen afsluiten voor rechtsbijstand. De verzekeraar stond in de herfst van 2014 een leraar van Hogeschool InHolland bij, die door zijn werkgever was ontslagen omdat hij leerlingen examentips gaf.

Schikking

De destijds 61-jarige docent criminologie wilde een forse vertrekpremie afdwingen, desnoods via een rechtszaak. Maar nadat zijn advocaten van DAS hadden aangedrongen op een schikking met een bescheiden vertrekregeling, ging hij overstag. In plaats van vier jaarsalarissen ging hij akkoord met recht op WW en een bovenwettelijke werkloosheidsuitkering van ruim 11.000 euro.

Een maand later diende hij echter een schadeclaim in bij DAS, omdat de verzekeraar hem verkeerd zou hebben geadviseerd. De rechtbank in Amsterdam gaf de man woensdag gelijk.

'Overgelaten aan lot'

De rechter vindt dat de ex-docent zijn kansen en mogelijkheden op basis van het advies van DAS niet verantwoord heeft kunnen inschatten. Bovendien verdiepte DAS zich niet in het dossier, en stelde zich onvoldoende kritisch op tegenover de werkgever. De docent 'stelt dus terecht dat DAS hem aan zijn lot heeft overgelaten', aldus de rechter.

DAS moet de ontslagen leraar nu als schadevergoeding 114.929 euro betalen, dat is inclusief premies en belasting. Waarschijnlijk houdt de docent daar twee derde netto aan over.  Ook moet de verzekeraar ruim 2000 euro aan juridische kosten van de docent betalen.

De advocaat van de leraar, Joyce van de Kreeke, zegt tevreden te zijn met de uitspraak, hoewel het bedrag haar cliënt niet helemaal schadeloos stelt. Een hoger beroep van de docent is daarom niet helemaal uitgesloten.

DAS is het niet eens met het vonnis en gaat in hoger beroep, zegt een woordvoerder. Zolang de zaak onder de rechter is, wil DAS niet inhoudelijk op de zaak ingaan. "We betreuren dat de verzekerde in dit geval niet tevreden is over de behandeling van zijn zaak. Wij doen altijd ons uiterste best om de belangen van onze verzekerden goed te behartigen."

In opspraak

Rechtsbijstandsverzekeraars raakten eind vorig jaar in opspraak, nadat consumentenprogramma Radar constateerde dat veel verzekeraars aansturen op een snelle schikking. Daarmee wordt een voor de verzekeraar kostbare rechtszaak voorkomen. Dat is echter niet altijd in het voordeel van hun klanten.

"Het lijkt wel zo te zijn dat een schikking op plek 1 tot en met 10 komt en de klant pas op plek 11", zei advocaat Arno van Deuzen tegen Radar. "Inhoudelijke dossierbehandeling is onder de maat bij rechtsbijstandverzekeraars, en daarmee ook de kwaliteit."

Drie miljoen Nederlanders hebben een rechtsbijstandsverzekering.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`