Geld en Werk

Droombaan: de volgende Hamster-actie bedenken voor Albert Heijn

01 december 2017 18:00 Aangepast: 02 december 2017 10:07
Beeld © ANP

De moestuintjes, de ruimtevaartplaatjes, de Wuppies en de Hamster-spaaractie. Bij Albert Heijn werken vijftien mensen die samen verantwoordelijk zijn voor al deze acties. "Dit werk is zo ontzettend gaaf!" Het goede nieuws: jij kan de volgende bedenker van zo'n actie zijn.

De meeste acties van Albert Heijn liggen eerst een tijdje op de plank. "Dan bestaat het idee al wel, maar is het wachten op een aanleiding om het uit te gaan werken", zegt Inge Ruijgrok. Ze werkt sinds vijf jaar bij de afdeling Creatieve Marketing. Samen met haar collega's is ze verantwoordelijk voor het bedenken en vormgeven van alle campagnes bij de supermarkt.

Wachten op een aanleiding

"Zo wilden we graag iets met ruimtevaart doen. Het is een relevant onderwerp, spreekt tot de verbeelding en is interessant voor kinderen. Maar omdat we geen aanleiding hadden om een campagne rond ruimtevaart te starten, legden we het onderwerp steeds terug."

Vorig jaar viel alles ineens op zijn plek. De ruimtevaart bestond 60 jaar en André Kuipers was 5 jaar geleden teruggekomen uit de ruimte. "Dat was voor ons de aanleiding om het idee verder uit te werken." Bij de Dinoplaatjes was de aanleiding dat het skelet van de Tyrannosaurus Rex Trix naar Nederland kwam.

Niet altijd de eerste

Om een campagne tot leven te laten komen, werkt Ruijgrok samen met verschillende partners en moet ze veel overleggen. "In het geval van de ruimtevaartplaatjes hebben we nauw samengewerkt met astronaut André Kuipers." Bij de Dino-actie overlegde het team veel met boegbeeld Freek Vonk en met onderzoeksinstituut Naturalis, die de inhoudelijke kant verzorgde.

Het creatieve team van Albert Heijn wil graag de eerste zijn, maar dat hoeft niet altijd. De trend van thuis groente verbouwen, was bijvoorbeeld al ingezet voordat Albert Heijn met de spaaractie van de Moestuintjes kwam. "Wij wilden dit toegankelijk maken voor kinderen en dat is gelukt." Afgelopen jaar draaide de actie voor de derde keer.

'Binnen vijf minuten weet ik het'

En soms zit de originaliteit niet in het idee, maar in de techniek. Voor de acties met de Dinoplaatjes maakte Albert Heijn gebruik van virtual – en augmented reality-technieken.

In deze baan moet je natuurlijk creatief zijn. "Ideeën kun je overal opdoen. Je kunt op de gekste plekken ineens geïnspireerd raken." Maar met dromen alleen kom je er niet, je moet ook de vertaalslag kunnen maken naar een uitvoerbaar plan. "Binnen vijf minuten weet ik of een idee gaat werken."

Het is deels ook heel praktisch, legt Ruijgrok uit. "Als een actie met spaarplaatjes start terwijl de albums nog niet in de winkel liggen, dan heb je een groot probleem."

Plekje vrij

Albert Heijn is marktleider en dus iedereen kijkt mee. Dat zorgt ook weleens voor de nodige kritiek, bijvoorbeeld op de spaaractie voor koksmessen in 2016. Sommige thuiskoks vonden de messen te scherp. "Als je voorop loopt, krijg je kritiek. Dat hoort erbij, maar het mag vooral niet de reden zijn om lam te slaan. We liggen nou eenmaal onder een vergrootglas."

Hoewel het werk 'ontzettend gaaf' is heeft Ruijgrok besloten om iets anders te gaan doen. Binnenkort gaat ze vijf maanden op reis. Wat ze daarna gaat doen, weet ze nog niet. Haar droombaan komt dus vrij. "Het is moeilijk om dit leuke werk los te laten, maar ik gun een ander ook deze geweldige baan."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`