Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Geld en Werk

Je boodschap bij je thuisbezorgd door de buurman via Bun.Run

30 november 2017 14:49 Aangepast: 01 december 2017 06:03
Zoetigheid in de vitrine bij een Marokkaanse bakker. Beeld © ANP

Stel: je bent vergeten om brood te halen en een bosje bloemen voor je vriend(-in) is ook nog wel leuk. Zou het dan niet handig zijn als je via een nieuw platform beide zaken thuis kan laten bezorgen? Dat is het idee achter startup Bun.Run.

De boodschappen worden dan niet door de winkel zelf bezorgd, maar door het buurmeisje of de werkloze gescheiden vader van verderop in de straat.

Zij kunnen zich aanmelden als runner bij Bun.Run. Met deze app kun je boodschappen tot een maximaal gewicht van 25 kilo laten bezorgen. Dat kan voorlopig alleen in Den Haag, de enige plek waar Bun.Run nu actief is.

Miniatuurvoorbeeld

Ondernemer Martijn Lukaart (foto rechts) wil graag uitbreiden, maar dan moet het aantal opdrachten eerst flink stijgen. Nu blijft de teller steken op zo'n 20 à 30 per dag en lijdt Lukaart er verlies op. "Om er zelf van te kunnen leven, moet ik richting de 150 opdrachten per dag", vertelt hij.

Even iets voor de buurvrouw meenemen

Om dat te bereiken kunnen klanten sinds kort niet alleen bestellen bij winkels die zijn aangesloten bij Bun.Run, maar in de app kijken of er een bezorger beschikbaar is bij de bloemist, bakkerij, stomerij, slijterij of slager waar je een product van wil.

"Heb je bloemen nodig, dan kijk je of er een runner bij de bloemist in de buurt is en kun je bestellen en vragen of iemand het wil meenemen", legt Lukaart uit.

Hij kwam op het idee toen hij zelf vers brood thuisbezorgd wilde krijgen. Dat deed zijn eigen bakkerij niet, waarop hij op het idee kwam om het in de buurt te organiseren. "Als ik loop, kan ik ook best iets voor de buurvrouw meenemen", zegt hij.

Bezorger volgen

Inmiddels hebben zo'n 100 mensen zich als bezorger aangemeld. In principe mag iedereen vanaf 15 jaar zich melden, vertelt Lukaart. "Dan mag je ook kranten bezorgen, dus waarom niet?"

Namens sommige klanten vraagt hij ook om een verklaring omtrent goed gedrag. Daarnaast zijn bezorgers te volgen via een 'track and trace'-functie in de app en kunnen klanten ze achteraf beoordelen.

Behalve zoeken naar bezorgers in de buurt van de winkel waar je een product van wil via de Go-optie in de app, kun je ook kijken wat aangesloten winkels laten bezorgen in de Get-optie. Daar is alleen nog maar een handjevol winkels bij aangesloten.

Bedrag afhankelijk van gewicht en kilo

De service is uiteraard niet gratis. Voor iedere opdracht betaal je als klant minstens 6 euro, aldus Lukaart. Dat bedrag kan oplopen, afhankelijk van het gewicht van de boodschappen en de afstand die je de bezorger laat overbruggen.

De afstand is overigens weer afhankelijk van het vervoermiddel van de bezorger. De app toont alleen de beschikbare koeriers die bij de af te leggen afstand passen. Voor iemand op de fiets is dat maximaal een kilometer. "Het is vooral bedoeld voor in de buurt", vertelt Lukaart. Twee van zijn koeriers hebben een bestelbus, dankzij hen is het mogelijk om iets te laten bezorgen tot in Rotterdam. "Maar we richten ons op Den Haag in eerste instantie."

Minimaal 4 euro voor bezorger

Van het bedrag dat je betaalt voor het bezorgen, gaat 77,5 procent naar de bezorger, met een minimum van 4 euro, vertelt Lukaart. Van de rest worden de onkosten betaald die hij heeft voor het opzetten van de app en het betalingsverkeer.

Wie zich zorgen maakt over eventuele schade aan zijn pakketje: Lukaart verwacht deze week een deal waardoor het pakket tot een bedrag van 250 euro verzekerd is. Schade die een bezorger mogelijk veroorzaakt tijdens zijn ritje, zijn voor rekening van de Runner. 

'Supersympathiek initiatief'

"Het is een supersympathiek initiatief", reageert Henk Hofstede, sectoreconoom retail bij ABN Amro. Het sluit volgens hem goed aan op de trend dat consumenten vooral gemak willen. "Hoe makkelijker je het klanten maakt, hoe meer je tot de winnaars gaat behoren. Convenience wordt de nieuwe vorm van loyaliteit."

Of Bun.Run het gaat redden, daar is Hofstede niet zo zeker van. Dat zal afhankelijk zijn van hoe snel mensen iets willen en hoeveel ze bereid zijn daarvoor te betalen, geeft hij aan. "Bij eten snap ik het wel, dat wil je niet koud hebben. Maar voor andere producten vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is. Omdat het niet altijd per se nodig is om iets meteen te hebben." 

Hij verwijst ook naar de grote concurrentie van de bezorgservices van supermarkten en bedrijven als Zalando en de Bijenkort die goedkoper of gratis bezorgen. "Zes euro voor een brood, dat doet niemand", besluit hij.

Sociale insteek

De sociale insteek van Bun.Run maakt ook retailspecialist Dirk Mulder van ING enthousiast. "Denk aan oudere mensen die slecht ter been zijn, maar ook jongere mensen die te weinig tijd hebben door hun drukke baan. Ik kan me voorstellen dat zij zeggen: ik heb er wel wat voor over wanneer iemand mijn inkopen bezorgt", zegt hij.

Toch denkt ook Mulder dat het om meer dan één boodschap moet gaan. "Wanneer je naast boodschappen tegelijkertijd ook cadeau's, kleding bij de stomerij of een bloemetje kan laten bezorgen, dan geloof ik best dat daar markt voor is."

Als blijkt dat dit het geval is zal Lukaart wel snel moeten uitrollen. Mulder: "Net als bij de markt voor maaltijdbezorging zullen er handige concurrenten zijn die zo'n platform nabouwen. Het zal er dus vooral om draaien of Bun.Run voldoende financiële middelen heeft om snel naamsbekendheid op te bouwen en snel op te schalen. Dat is de grootste uitdaging."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore