Werk en Geld

Nederlandse winkelier omarmt Black Friday: 'Gek als je niet meedoet'

24 november 2017 06:10 Aangepast: 24 november 2017 21:31
Winkels met reclame-affiches voor de Black Friday-uitverkoop in Amsterdam. Beeld © ANP

Niet alleen bij de grote webwinkeliers barst vandaag koopfestijn Black Friday los, ook veel middelgrote en kleine zelfstandige ondernemers hebben campagnes opgericht. "Je moet altijd ondernemen in de tijd waarin je leeft", zegt een winkeleigenaresse uit Oss, één van de steden waar winkeliers de handen ineen slaan.

Black Friday rukt op in Nederland. Van Prénatal tot Bart Smit en van Hema tot Coolblue: allemaal willen ze maar al te graag een graantje meepikken van het koopfestijn dat is komen overwaaien uit de Verenigde Staten.

LEES OOK: Black Friday rukt op in Nederland, maar hoe groot is de korting echt?

Aftasten

En dat blijft niet beperkt tot enkel de grote spelers. "Tegenwoordig doet iedereen iets met Black Friday, dan ben je gek als je niet meedoet", vertelt Patricia Snijder van Brouwmarkt uit Almere. Het bedrijf, dat artikelen om zelf bier, wijn of likeur te maken verkoopt, doet dit jaar voor het eerst mee.

Snijder: "Het is aftasten. We beginnen dit jaar met 10 procent korting op alle artikelen. We willen zien of het wat oplevert, dan beslissen we of het een jaarlijkse terugkerende actie wordt.

'Ten koste van marges'

Dat is wel het geval bij De Online Drogist, die landelijk opereert vanuit Amsterdam. "Dit is het tweede jaar dat wij er iets mee doen", vertelt directeur e-commerce Joachim de Boer. "Al geloof ik niet dat niemand in de markt er iets mee verdient. De enorme kortingen gaan ten koste van je marges."

Miniatuurvoorbeeld

Miniatuurvoorbeeld

Black Friday is ook overgewaaid naar Londen (boven) en Berlijn. (foto's: EPA)

De doelstelling is dan ook vooral klanten blij maken en meer omzet draaien. De Boer: "Vorig jaar leverde Black Friday ons veel meer orders op, maar géén winst. Ook dit jaar rekenen we op minimaal 30 tot 40 procent meer omzet. We zetten daarom extra personeel in. Van sommige inpakkers is het verlof ingetrokken."

Steden doen ook mee

Black Friday is een fenomeen dat enkele jaren geleden ook in Nederland is geland. Waar de afgelopen jaren vooral webwinkeliers kortingsacties hielden, zien we dit jaar dat ook winkelsteden op het fenomeen inspringen. 

Is Black Friday eigenlijk Fake Friday? Kijk de video hier:

"Toen ik las dat Rotterdamse winkeliers dit jaar als collectief werk maken van Black Friday, dacht ik: zo kunnen ook wij onze winkelstad op de kaart zetten", zegt Marieke van Nuland, eigenaresse van herenmodezaak Heeren van Nuland aan de Walstraat in Oss. "Je moet altijd ondernemen in de tijd waarin je leeft."

Ze kwam in actie en verenigde in totaal achttien andere ondernemers aan de winkelstraat, die vandaag en morgen kortingsacties hebben.

Waar komt Black Friday vandaan?

In de Verenigde Staten wordt de dag na Thanksgiving Day al decennia lang Black Friday genoemd. De term dook voor het eerst op in de jaren zestig in Philadelphia, toen er werd verwezen naar enorme verkeerschaos die werd veroorzaakt door koopjesjagers. Black Friday wordt in Amerika beschouwd als het startsein van de kerstinkopen. 

Van Nuland: "Het is een ludieke manier om van ons te laten horen. Want ja: ik ben kledingondernemer en wij zijn niet voorbestemd om op prijs te concurreren. Maar de wind is nog altijd niet gaan liggen in de retailmarkt - en ik denk dat dit meespeelt. Iedereen werkt graag samen om als collectief iets neer te zetten."

In Oss gebruiken ze daarvoor onder meer posters in de etalages en gezamenlijke advertenties, online en in dagbladen. 

Goede aanpak

En juist dat is de goede aanpak, zegt retaildeskundige Rupert Parker Brady. "Iets met Black Friday doen heeft voor fysieke winkels alleen zin als het het verenigd doet. Op plekken waar wekenlang van tevoren de aandacht wordt getrokken. Om lokale klanten te trekken heb je vooral een sympathiek en goed verhaal nodig."

Is Black Friday ook zo'n sympathiek verhaal? Parker Brady: "De lokale middenstand is al decennialang goed in originele en spraakmakende campagnes. Daarvoor hoef je niet per se met alle hypes mee te lopen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`