Geld en Werk

Aantal taxibedrijven verdubbeld dankzij Uber en een nieuwe wet

25 oktober 2017 02:00 Aangepast: 25 oktober 2017 04:03
In de rij op Amsterdam Centraal Station. Beeld © ANP

Het aantal taxibedrijven is in de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld. Vooral zzp'ers gaan aan de slag als chauffeur. De toename komt door een wijziging in de taxiwet en diensten als Uber. "Goed voor de klanten, minder voor de chauffeurs."

Telde Nederland tien jaar geleden nog 4700 taxibedrijven, nu zijn dat er 8945, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Nieuwe bedrijven hebben zich vooral in Amsterdam gevestigd, waar het toerisme ook toenam en er dus veel potentiële klanten zijn. Bijna één op de drie taxibedrijven is hier gevestigd. 

Miniatuurvoorbeeld

De toename van het aantal taxibedrijven heeft te maken met een wijziging van de taxiwet en de komst van Uber. Sinds 1 januari 2016 moeten taxichauffeurs-in-wording nog wel een rijexamen taxi doen maar geen vakbekwaamheidsexamen. Een taxibedrijf beginnen is hierdoor makkelijker en goedkoper geworden.

Dit heeft voor een flinke groei van het aantal zzp'ers gezorgd. Werkten tien jaar geleden nog 63 procent van de chauffeurs als zelfstandige, nu is dat 83 en in Amsterdam zelfs 85 procent. 

Hubert Andela van KNV Taxi, de landelijke brancheorganisatie voor taxiondernemers, geeft een andere verklaring voor de groei. "Veel coöperaties zijn de afgelopen jaren uiteengevallen in allemaal zelfstandige bedrijfjes." Het aantal neemt wel toe, vooral in Rotterdam en Amsterdam 'waar ook het toerisme groeit', maar gestaag, zegt hij. 

'Hard bikkelen'

Volgens Henk Meurs, hoogleraar mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen, heeft de komst van Uber voor- en nadelen. Het is vooral goed geweest voor klanten. "Voor de lonen van chauffeurs en de bezettingsgraad is het minder goed. Het martkfalen van de taxibranche wordt hierdoor goed zichtbaar."

Rico Luman, sectoreconoom Transport en Logistiek bij de ING, zegt dat de omzet van chauffeurs na drie jaar van krimp in 2016 wel weer is toegenomen met 3 procent. Met dank aan de economische groei. "Maar de omzet groeit niet snel." 

Andela van KNV Taxi zegt dat het met name voor zzp'ers 'hard bikkelen' is. "Zij moeten echt veel uren draaien voor een redelijk inkomen." Hoeveel een zelfstandige taxichauffeur bruto per maand verdient, weet hij niet. Het salaris voor een chauffeur in loondienst ligt tussen de 1800 en 2200 euro bruto per maand.   

Taxivervoer in Nederland

  • Iedere week worden in Nederland meer dan een miljoen passagiers van A naar B vervoerd in een taxi.
  • Bijna 75 procent van de omzet in de taxibranche wordt gemaakt in het contractvervoer. Denk aan ziekenvervoer, regiotaxi's, groeps- en leerlingenvervoer en zakelijk vervoer.
  • Het straattaxivervoer is goed voor bijna 25 procent van de omzet, blijkt uit cijfers van de Rabobank.
  • Ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking gebruikt nooit de taxi.
  • Op jaarbasis wordt per taxi ruim 61.000 kilometer afgelegd.

Bron: Rabobank en KNV Taxi

Toch heeft Uber de taxibranche ook veel goeds gebracht, zegt Meurs. "De markt was conservatief en voorzichtig. Onder druk van Uber zijn ze ook gaan moderniseren en werken nu met apps en je kunt nu bijvoorbeeld met creditcard betalen."

Aanvulling op openbaar vervoer

Een tweede positieve ontwikkeling is volgens hem dat mensen eerder het openbaar vervoer nemen en dan het laatste stuk reizen met een taxi. Een trend die ook de Rabobank voorspelt in een analyse van de branche. 

Hierin staat: Het openbaar vervoer zal zich de komende jaren namelijk verder terugtrekken op hoofdassen en ontsluitende lijnen. Niet voldoende renderend openbaar vervoer wordt geschrapt. Daar waar voorzieningen wegvallen kan het taxivervoer als alternatief worden ingezet. 

Als voorbeeld geeft Meurs een ziekenhuis in Arnhem. "Het verplegend personeel neemt bijvoorbeeld overdag de bus en voor 's avonds of 's nachts worden er dan deeltaxi's geregeld."

Miniatuurvoorbeeld

Zes op de tien grootste taxigemeenten liggen in de buurt van Amsterdam of Schiphol. (Foto: ANP)

Taxi-opleiding

Hoe kunnen al die chauffeurs zich onderscheiden? Op kwaliteit? Meurs: "Ik zeg dat altijd wel tegen taxichauffeurs, maar marktonderzoeken spreken dat eigenlijk tegen. Klanten hoeven niet per se een luxe wagen en dankzij de smartphone weten chauffeurs altijd de weg." Hij vraagt zich dan ook af of een opleiding voor taxichaffeurs nodig is.

Toch bieden diverse bedrijven deze aan. Zoals verkeersschool Habboul in Amsterdam. Een opleiding duurt hier zes tot acht weken. "Per cursus doen 25 mensen mee", vertelt medewerker Achraf Habboul, die de toename van het aantal chauffeurs ook merkt. "Zo ben je voorbereid en haal je sneller het examen van het CBR."

Chauffeurs moeten hier ook zonder navigatie de weg in de stad kennen en weten wanneer ze welke afslag op de ring moeten hebben, zegt hij. "Bovendien haal je bij ons ook de trambaanontheffing waardoor je makkelijker door de stad kan rijden."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore