Geld en Werk

Modegigant WE Fashion duikt op bedrijfskleding

05 oktober 2017 14:36 Aangepast: 05 oktober 2017 17:42
Medewerker van bouwmarkt Karwei in kleding van WE Fashion op de VTWonen Beurs

WE Fashion springt in de markt voor bedrijfskleding. De modegigant gaat geen overalls of veiligheidsschoenen verkopen, maar verwacht een goede boterham te verdienen met een nieuwe webwinkel met modieuze werkkleding.

WE Fashion behoort met een omzet van 282 miljoen euro, 211 kledingwinkels in Europa en 2500 werknemers tot de grotere modeketens van Nederland. Het bedrijf is in handen van Ronald de Waal, die met een geschat vermogen van 445 miljoen euro hoog in de Quote-500 staat.

50 witte overhemden

Onder de naam 'Dress your crew' begint WE Fashion een nieuwe webwinkel, waar ondernemingen hun werkkleding kunnen kopen. "Via onze reguliere kanalen verkochten wij al veel aan bedrijven", zegt projectleider online Patrick Dicker van WE Fashion. "Als iemand vijftig witte overhemden bestelt, weet je dat dit geen particuliere klant is. Met de webwinkel willen we het gemakkelijker maken."

WE Fashion richt zich daarbij vooral op bedrijven die een meer dan gemiddelde uitstraling willen. "Het mag soms best een tandje modieuzer", aldus Dicker. "In veel bedrijfstakken kom je niet meer weg met B-keuze overhemden. En onder een modieus overhemd mag best een goeie jeans."

Markt van één miljard

Bedrijfskleding is een interessante markt voor onze leden, zegt Corien Beks van Modint, de organisatie van textielleveranciers."Strikt genomen hebben we het dan over kleding waarop minimaal een afbeelding, naam of logo van de werkgever staat. Die markt is naar schatting 800 miljoen tot één miljard euro groot."

Modint-leden kennen drie belangrijke deelmarkten. In de eerste plaats leveren zij aan lokale dealers, waar het mkb en kleine zelfstandigen hun bedrijfskleding kopen. Daarnaast zijn de grote bedrijven belangrijk, bijvoorbeeld winkelbedrijven of luchtvaartmaatschappijen. En ook de overheid, zoals defensie of politie, is een belangrijke klant.

Maar daarnaast bestaat er een groot grijs gebied, benadrukt Beks. "Er is natuurlijk ook veel kleding zonder logo, dat wel op het werk gedragen wordt. Die markt is nog veel groter."

Geen overalls

De nieuwe webwinkel van WE Fashion richt zich vooral op dat grijze segment. "We gaan geen overalls voor ambulancepersoneel verkopen, of schoenen met stalen neuzen", aldus Dicker. "Dat is voor ons niet interessant." WE verwacht dat vooral dienstverlenende bedrijven, als restaurants, hotels en uitgaansgelegenheden via de webshop gaan bestellen.

Op hoeveel omzet WE Fahion mikt, wil de modeketen niet zeggen. "Die doelstelling is er wel, maar maken we niet bekend. Bovendien is het moeilijk te voorspellen. We zijn net begonnen."

Meer publiciteit

Als modebedrijf kan WE Fashion in elk geval rekenen op méér publiciteit dan de reguliere leveranciers van bedrijfskleding. "De sector komt vooral in het nieuws wannneer een bekende ontwerper als Mart Visser of Jan Taminiau een bedrijfscollectie ontwerpt", zegt Beks.

"De grote leveranciers van bedrijfskleding als Havep, Mascot en Schijvens zijn onbekend bij het grote publiek, terwijl iedereen H&M, Zara en C&A kent."

Overigens gaat WE Fashion geen bekende ontwerpers voor de bedrijfscollectie inhuren. "We gebruiken ons reguliere assortiment. Dat is al modieus genoeg." In de webshop komt dat deel van de collectie dat het goed zou kunnen doen als bedrijfskleding.

Niet de enige

WE Fashion is niet de enige modeketen die oog heeft voor de aantrekkelijke markt voor bedrijfskleding. Zo had McGregor er een apart dochterbedrijf voor; Emergo Textile Projects. McGregor ging vorige maand voor de tweede keer op rij failliet, maar de dochter EPT bleef als enig Nederlandse onderdeel veelzeggend buiten het faillissement.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore