Geld en Werk

Vader bedenkt eigen speelgoed, zoon legt het 22 jaar later in de schappen

03 oktober 2017 06:05 Aangepast: 19 januari 2019 20:54
Twickto bestaat uit bouwstenen die met koppelstukken aan elkaar kunnen worden geklikt. Beeld © Twickto

Een Lego-concurrent verzinnen en dan ook nog in de winkel belanden: dat is het verhaal van Twickto. Na 22 jaar liggen de eerste dozen in de speelgoedwinkels. Een risicovol avontuur van een trotse vader en zoon.

Het was 1995 toen Gert-Jan de Wilde een eigen constructiespeelgoed bedacht. Een soort combinatie van Lego en Meccano moest het worden. Met steentjes die niet alleen op elkaar, maar ook aan de zijkant van elkaar kunnen worden geklikt. "Ik was al lang naar iets als dit aan het zoeken, maar kon het nergens vinden. Toen ben ik het zelf gaan maken", vertelt De Wilde.

Prototype lag jarenlang in de kluis

Gemakkelijk was dat niet. Hij maakte meerdere prototypes in zijn vrije tijd. Een tijdrovend klusje, zeker als je bedenkt dat Gert-Jan directeur en eigenaar was en is van de technische groothandel Wildkamp, een miljoenenbedrijf uit het Overijsselse Hardenberg.

De ontwikkeling ging dan ook langzaam. Gert-Jan maakte een stuk of zes modellen, maar legde het uiteindelijk voor jaren weg in de kluis. Zoon Robin, die in 1995 vier jaar oud was, heeft nooit met het speelgoed kunnen spelen. Het moest zelfs geheim blijven voor zijn vriendjes. Wel was Gert-Jan zo slim om patent op zijn bouwsteentjes aan te vragen.

Droom van vader verwezenlijken

"Ik weet dat hij altijd de droom heeft gehad om het op de markt te brengen", vertelt Robin. Hij haalde twee jaar geleden de schetsen en de prototypes uit de kluis, met het idee om de droom van zijn vader te verwezenlijken. Robin was net klaar met studeren en werkte voor de groothandel van zijn vader, maar had nog niet echt een idee wat hij wilde gaan doen. "Toen dacht ik: dit ligt maar in de kluis, we hebben er nooit iets mee gedaan."

 

Miniatuurvoorbeeld

Vader Gert-Jan was meteen enthousiast. "Als we er dan toch iets van gaan maken, moeten we het nu doen." Twickto was geboren, maar er moesten nog heel grote stappen gezet worden om de steentjes in de speelgoedwinkel te krijgen. Robin: "Je begint echt vanaf nul. De hele productie moet op poten worden gezet. Er zijn momenten geweest dat ik dacht: Waar ben ik aan begonnen?"

Miljoeneninvestering: groot risico

De kennis en het netwerk van de technische groothandel zorgden ervoor dat er snel goede productiepartners waren gevonden. Bijzonder is dat Twickto in Nederland wordt gemaakt. Dat maakt de lijntjes korter, waardoor de eerste duizenden dozen speelgoed relatief snel binnen waren.

De twee investeerden hebben naar eigen zeggen enkele miljoenen eigen vermogen in Twickto. "Onze familie zit niet zo in elkaar om elders geld te halen. We hebben veel geïnvesteerd, nu moet de verkoop op gang komen." Best risicovol, dat geven ze toe, maar het vertrouwen is groot.

De basisschoolklas van de vrouw van Gert-Jan mocht Twickto uittesten. Ook een kinderpsycholoog onderwierp het speelgoed aan een educatieve check. "Ze reageerden allemaal heel positief. Toen durfden we het spul in de markt te zetten."

Eindelijk in de schappen

Maar de speelgoedmarkt is groot, probeer dan maar eens als nieuwe producent een voet tussen de deur te krijgen bij de speelgoedketens. Via via kende Robin mensen bij Intertoys en toen ging het balletje rollen.

Sinds vorige week liggen de dozen met hijskranen, tractors en helikopters bij Intertoys in de schappen. Later deze maand komen Bol.com en Wehkamp daarbij. "Daar moet je heel veel geluk bij hebben", geeft Gert-Jan toe. De mannen zijn nu een groot deel van hun geproduceerde speelgoed kwijt en dat is geen overbodige luxe met de feestdagen in het verschiet.

Reclamespotjes

Wie het dikke speelgoedboek doorbladert weet ook: de keuze is reuze voor alle hulpsinterklazen. Probeer als onbekende nieuweling maar eens het 'kartel' van Lego en Playmobil te doorbreken. Gert-Jan: "Niemand weet dat Twickto bestaat, dat is grootste uitdaging." "We gaan dan ook veel aan promotie doen. Daar gaat flink in geïnvesteerd worden", voegt Robin daaraan toe. Er komen onder meer reclamespotjes op kinderzender Zapp.

De mannen wisten zichzelf in ieder geval goed te promoten bij Intertoys. "Dit sprong er meteen uit. De manier waarop ze het presenteerden was ook anders dan hoe de meeste het doen. We krijgen heel veel verzoeken en zijn daar ook kieskeurig in", legt woordvoerder Djurre de Wit uit.

De speelgoedwinkel geeft nieuwe producten enkele maanden tot een half jaar de tijd om zich te bewijzen. Klanten moeten wennen aan iets nieuws, kinderen moeten het speelgoed ontdekken bij bijvoorbeeld vriendjes. "Maar we zien echt wel potentie." Een klein doosje Twickto kost 18 euro. De grootste set 85 euro.

Zo vader, zo zoon

Natuurlijk willen Gert-Jan en Robin dat Twickto een succes wordt. Maar dat het een geslaagd vader-zoonproject is neemt niemand meer van ze af. Ze zijn dan ook apetrots dat de droom van vader Gert-Jan 22 jaar later alsnog verwezenlijkt is. Robin: "Alle inzet, alle stress gaat door je heen als je voor het eerst zo'n doos in de winkel ziet staan. Daar doe je het voor."

`