Veel bedrijfstakken staan aan de vooravond van grote langetermijnveranderingen en het is belangrijk dat je daar als belegger op inspeelt, zegt Bob Homan, hoofd ING Investment Office.
Homan zegt dat naar aanleiding van het verschijnen van de ING BeleggersBarometer over september.
Volgens hem staat een aantal bedrijfstakken grote veranderingen te wachten en daar kun je als belegger van profiteren. Hij noemt verduurzaming en elektrificering en ook de opmars van het grote concern Amazon, dat op steeds meer terreinen actief wordt.
Zo kocht Amazon eerder dit jaar in de VS Whole Foods Market, een supermarktketen die zich richt op biologische producten. Als je geen aandelen hebt in bedrijven die op die trend inspelen, dan blijft je structureel achter met je belegging, zegt Homan.
Energie en Shell
In de energiesector, met onder meer Shell, zal ING de beleggingen beperkt houden, aldus Homan.
De elektrificering via zonne- en windenergie gaat best wel hard. En de gedachte dat oliemaatschappijen blijven zitten met voorraden die niet economisch winbaar zijn, daar zit best wel wat in, aldus het hoofd Investment Office van ING.
'Shell moet in laadpalen'
Als voorbeeld van een onderneming die kan profiteren van de trend richting duurzaam noemt Homan Vestas, de Deense producent van windmolens. Van Shell vraagt hij zich af of deze snel genoeg kan inzetten op de veranderende markt.
Het concern zit nog met name in olie en gas. Als Shell bijvoorbeeld laadpalen voor elektrisch rijden bij benzinestations plaatst en inzet op waterstof, dan zal Homan mogelijk zijn mening bijstellen.
Zelfrijdende en elektrische auto's
Andere ontwikkelingen die volgens hem voor grote veranderingen kunnen zorgen zijn de opkomst van elektrische en zelfrijdende auto's. Tesla, maar ook bedrijven als BMW en Mercedes zijn daar heel ver in, zegt hij. Franse autobouwers zijn daar toch net wat minder mee bezig, aldus Homan.
Wat de opkomst van Amazon betreft, daardoor ziet Homan minder in AholdDelhaize. Toch zit ING ook in Ahold, omdat deze onderneming het wel heel goed doet met online boodschappen.