Melk? Radio? Amerikanen hebben geen flauw idee wat KLM is
Is it a bird, is it a plane? No, it's an airline! Amerikanen hebben geen idee wat KLM eigenlijk is en de vliegmaatschappij start daarom een marketingcampagne om het voor eens en altijd duidelijk te maken.
"Het merk is niet zo zichtbaar geweest, maar we willen dat mensen weten dat het een luchtvaartmaatschappij is, en Nederlands", zegt marketingdirecteur Christophe Attard tegen the New York Times. Uit onderzoek bleek dat mensen het merk als snobistisch en duur ervaarden, áls ze het merk al herkenden als vliegtuigmaatschappij. Vaak werd de naam KLM geassocieerd met melk, of een radiostation.
KLM moet juist overkomen als 'vriendelijk en innovatief', onder andere door samenwerkingen zoals die met Facebook, waardoor mensen via Messenger vluchten kunnen boeken.
Daarom is de campagne 'It's an airline' gestart. Op de bijbehorende site kun je 'schatten' zoeken en daarmee Flying Blue miles verdienen. Daarnaast beantwoordt acteur Ken Marino, bekend van de sitcom 'Marry Me', met humor vragen als 'wat is een vliegtuigmaatschappij?' en 'wat is een stewardess?' in een reeks Youtubevideo's.
Sterker in Amerikaanse markt
Met de campagne hoopt KLM zich steviger te vestigen in de Amerikaanse markt, waar het bedrijf rechtstreeks op acht vliegvelden vliegt vanaf Amsterdam; vanaf november komt daar Miami als negende stad bij. Belangrijk dus om de marketing wat op te voeren.
Jarenlang zagen Amerikaanse klanten de naam Delta als eerste op hun ticket staan, omdat KLM met Delta samenwerkte. Maar sinds Northwest is opgegaan in Delta, is dat niet meer het geval en is het logo overal groot te zien. Maar of mensen daar al de juiste associatie bij hebben...
In het laatste jaarverslag van KLM is te zien dat vorig jaar 21 procent van de vliegkilometers bij de vliegmaatschappij naar Noord-Amerika werd afgelegd, een groei van 1,4 procent ten opzichte van het jaar ervoor.