Ga naar de inhoud
Geld en Werk

IT'ers belaagd door recruiters: 'Word gek van die clusterbommen'

Deelnemers aan de Google Developers Conference Beeld © Getty Images

Het aantal vacatures zit in de lift. Dat is vooral goed te merken onder developers en techneuten, die mopperen dat ze worden 'gestalkt' door recruiters. "In sommige specialisaties krijgen mensen dertig of veertig aanbiedingen per week, het is bizar wat daar gebeurt."

Ben Janssen, projectleider bij Danone, kreeg in een paar dagen tijd honderden reacties op zijn LinkedIn-post over het jaaggedrag van recruiters. Hij plaatste een screenshot van een mail die hij naar een recruiter had gestuurd, met de vraag: is dit te kort door de bocht? 'Als je niet de moeite neemt om aan te geven waarom deze vacature passend zou kunnen zijn ten opzichte van mijn LinkedIn profiel, dan verwacht ik niet dat we veel voor elkaar kunnen betekenen', schreef hij.

"Ik stoor me al een jaar of twee, drie aan de clusterbommen die ik krijg van recruiters", vertelt hij aan RTL Z. "Ik krijg meerdere berichten per week met aanbiedingen. Ze lijken vaak persoonlijk, maar als je beter kijkt zie je dat de vacaturetekst er gewoon in wordt gekopieerd."

'Breed uitgezet'

Het is een veelgehoorde klacht in de IT-sector. Ook Jeff Wouters van Methos ergert zich al een tijd aan het gedrag van recruiters. "De aanbiedingen die je krijgt zijn vaak helemaal niet passend. Ik krijg bijvoorbeeld vacatures voor een Java-developer, dat is echt iets heel anders dan wat ik doe. Als ik er geïrriteerd op reageer, krijg ik te horen 'we hebben deze vacature breed uitgezet'. Dat is gewoon hetzelfde als: we spammen je."

Janssen heeft er weinig begrip voor. "Als er van alle kanten vanaf spat dat je nummer 365 bent die ze benaderen, voelt dat als desinteresse. Bij elke baan is het belangrijk dat er een goede match gemaakt wordt tussen een bedrijf en een persoon. Dan kijk je toch of je iemand benadert met het juiste profiel?"

Publieke schandpaal

Jasper van Beek, recruiter bij Affin-IT, vindt dat IT’ers niet zo moeten zeuren. "Als ze je nodig hebben, weten ze je te vinden, maar verder ben je als recruiter alleen maar tot last. Je hoort op sociale media alleen de negatieve ervaringen. Ik ben klaar met het publieke schandpaalverhaal."

De IT-sector is een verzadigde markt, geeft hij aan: er zijn veel meer banen en klussen dan er mensen beschikbaar zijn. "In sommige specialisaties krijgen mensen dertig of veertig aanbiedingen per week, het is bizar wat daar gebeurt."

Van LinkedIn af

Maud Aertsen, in-house recruiter bij MediaMonks, herkent dat. Ze wordt veel benaderd door externe recruiters of ze voor MediaMonks geschikte kandidaten mogen zoeken. Het is lastig dat er een overdaad aan recruitmentbureaus is, vindt ze. "Als je op Linkedin kijkt, zie je alleen al in de regio Amsterdam 10.000 recruiters."

Tegelijk is er een groot tekort aan ontwikkelaars. "In de IT-sector is zo’n tien keer meer vraag dan aanbod, aan alle kanten wordt getrokken aan developers. Ze worden dusdanig veel benaderd dat ze gek worden, en soms zelfs besluiten om van Linkedin af te gaan."

Dat geeft ze een luxepositie. "Ik hoor IT’ers zeggen: ik zoek niet naar vacatures, maar als ik een nieuwe baan wil lees ik gewoon een week de aanbiedingen van recruiters”, zegt Aertsen. Wouters van Methos steekt wat dat betreft meteen de hand in eigen boezem. “We vertonen met z’n allen prinsessengedrag."

Overdaad

Zelf heeft Aertsen het moeilijk om als op te boksen tegen alle recruiters op de markt. "Bedrijven betalen zich blauw aan recruiters - minstens zo'n vijftien procent van een jaarsalaris voor een geplaatste kandidaat. Ze nemen daarom vaak zelf een recruiter aan om kosten te drukken. Maar ja, ik moet het dan weer opnemen tegen die 10.000 recruiters die allemaal aan dezelfde mensen trekken."

Ze merkt dat de aanpak van recruiters agressiever is geworden ten opzichte van vijf jaar geleden. "Soms spreken mensen mij aan met 'wanneer kan ik langskomen voor koffie?' in plaats van dat ze zich voorstellen. Het is een manier van overleven."

Algemene mails

Eén van de achterliggende problemen kan zijn dat er van recruiters verwacht wordt dat ze razendsnel met een kandidaat kunnen komen. Van Beek van Affin-IT: "Ik krijg vaak een vraag of ik iemand wil zoeken voor een functie die volgende maand vrijkomt. Het proces kan dat eigenlijk niet aan, maar het is wel de wens van de klant. We benaderen dan vaak tweehonderd mensen, om drie of vier kandidaten te vinden. Dan ga ik echt geen tweehonderd persoonlijkheidsanalyses doen. Dan wil ik gewoon een ja of een nee."

Hij herkent zich dus wel in de algemene mails die naar een grote groep gaan. "Ik schrijf bijvoorbeeld vaak: 'Ben je beschikbaar, laat het dan weten, anders kun je deze mail als niet verzonden beschouwen'. Je moet heel helder zijn in je communicatie, dan lezen mensen je bericht sneller."

Aertsen van Mediamonks herkent dat ook. "Ik benadruk in mijn berichten vaak dat mensen vrij zijn om wel of niet te reageren, en ik doe research naar mensen en de manier waarop ik ze persoonlijk kan benaderen. Het is voor mij belangrijk om je naam hoog te houden, juist met zoveel concurrentie."

Spam

De reacties op Janssens LinkedIn-post zijn overwegend positief, maar er zijn ook mensen die Janssen 'arrogant' noemen. "Ach, ik heb het gepubliceerd omdat ik feedback wilde krijgen", reageert hij. "Dat het merendeel het met me eens is, maakt dat ik geneigd ben om de berichten meer als spam te beschouwen. Maar daar wordt het probleem alleen maar erger van. Ik hoop dat ik er met mijn bericht toe kan aanzetten dat recruiters hun werkwijze aanpassen."