Geld en Werk

Meer vluchten of niet, Schiphol bouwt extra terminal

18 september 2017 18:29 Aangepast: 19 september 2017 12:42
Impressie van terminal A. Beeld © Filippo Bolognese

Met de komst van een nieuwe terminal groeit de passagierscapaciteit van Schiphol met 20 procent. Alleen mag de luchthaven in vliegbewegingen helemaal niet meer groeien. "Schiphol op slot, betekent Nederland op slot doen."

De luchthaven presenteerde vandaag de bouwplannen van de nieuwe terminal A. Die is goed voor 14 miljoen passagiers per jaar. Voor nu zal het de huidige, drukke, terminals ontlasten. In de toekomst moet het de groei van de luchthaven opvangen.

Er kunnen acht tot elf toestellen aan de nieuwe terminal worden geparkeerd. Het gebouw komt naast de hoge verkeerstoren naast vertrekhal 1. Een grote parkeerplaats daar moet daarom worden afgebroken. 

'Schiphol moet blijven groeien'

Schiphol telt nu jaarlijks 64 miljoen reizigers en is daarmee de derde luchthaven van Europa. De luchthaven wil groeien, alleen zit Schiphol al aan de maximale capaciteit van 500.000 vliegbewegingen per jaar. 

Topman Jos Nijhuis loopt met de nieuwe terminal vooruit op de zaken, al zegt hij zelf: "De luchtvaart blijft wereldwijd groeien, dus Schiphol moet ook blijven groeien." Hij voegde daaraan toe als Schiphol niet verder mag groeien, "Nederland op slot zal gaan." 

Miniatuurvoorbeeld
Een impressie van terminal A. (Beeld: Beauty & The Bit)

Vol

Nijhuis zegt: "We kunnen beter vooruit dan achteruit lopen." En: "Mochten we echt niet mogen groeien, dan is deze uitbreiding niet erg want het is al zo druk."

Vanaf 2020 verwacht hij over 500.000 vliegbewegingen heen te gaan met 1,5 tot 2 procent per jaar. "We maken nu afspraken met de politiek en alle betrokkenen hierover."

Klachten

Uitbreiding van het aantal vliegbewegingen kan alleen als de politiek daarmee instemt. En dat volgt pas na langdurig overleg met belanghebbenden zoals bewoners in de gemeenten waar veel vliegverkeer overgaat.

Een aantal gemeenten in het Groene Hart verzet zich samen tegen de uitbreiding van Schiphol. Maar ook uit de rest van Nederland regent het nu al klachten over geluidsoverlast en milieuvervuiling.

Miniatuurvoorbeeld
Veel glas, veel licht. (Beeld: Beauty & The Bit)

Vrachtvluchten beperkt

Op korte termijn is de verwachting dat Schiphol de ‘slots’ voor vrachtvliegtuigen gaat beperken. Vracht is goed voor 3,5 procent van de vluchten op Schiphol. Beperking kan grote gevolgen hebben voor het aantal banen op Schiphol. Twintig procent van 70.000 arbeidsplaatsen op de luchthaven is bij vrachtactiviteiten. 

Brancheorganisaties in de transport- en logistieksector als Evofenedex, ACN en TLN maken zich zorgen over het mogelijk schrappen van vrachtvluchten vanaf Schiphol ten gunste van het passagiersvervoer. Mogelijk verliest Schiphol het komende winterseizoen 20 procent van het aantal vrachtslots, zo meldt Nieuwsblad Transport.

Lopen van A tot M

Op de vraag wie er zal verliezen, omwonenden, de vrachtsector of het milieu, antwoordt Nijhuis. "Door creatief onderhandelen komen we er in ons poldermodel wel uit." Hij ging hier niet specifieker op in.

Door pal naast de eerste vertrekhal te bouwen houdt Schiphol vast aan het zogenaamde 1 terminalconcept. Reizigers kunnen zo te voet de hele luchthaven over.  Van de A-pier helemaal rechts tot aan de M-pier helemaal rechts.

Miniatuurvoorbeeld
(Beeld: Design team KL AIR)

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore