Ga naar de inhoud
Geld en Werk

Bavaria verliest alleenrecht op 'Zo nu eerst'-slogan alsnog

Beeld © EPA

De maandenlange strijd om de bekende Bavaria-slogan 'Zo, nu eerst een Bavaria' is in het nadeel van de bierbrouwer beslecht. Internetbedrijf Yourhosting mag de term toch weer gebruiken.

Dat heeft het gerechtshof in Den Haag dinsdag bepaald in het hoger beroep tussen de bierbrouwer en Yourhosting. In maart won Bavaria nog het kort geding waardoor de cloudaanbieder uit Zwolle moest stoppen met zijn reclamespotjes waarin het de slagzin "Zo. Nu eerst naar de cloud" gebruikte.

Paar simpele woorden

'Zo, nu eerst een Bavaria' wordt al sinds 1985 gebruikt in reclame-uitingen van de bierbrouwer. Het bedrijf dacht daardoor dat het auteursrecht en merkrecht van de slogan in hun bezit was. Juist dat stuitte Yourhosting tegen de borst. 

"Het is nooit onze bedoeling geweest om Bavaria te schaden", zegt Yourhosting-directeur Bart Carlier tegen RTL Z. "Het ging ons om het principe dat Bavaria een paar simpele woorden uit de Nederlandse taal monopoliseert. We zijn erg blij met de uitspraak waarmee op alle fronten duidelijk is dat ons geen blaam treft."

Toch is het niet zeker dat 'Zo. Nu eerst naar de cloud' terugkeert in zijn reclames. Carlier: "Dat weet ik nog niet."

'Verhaal snel afsluiten'

Bavaria reageert teleurgesteld op de uitspraak. "We gaan de inhoud van de uitspraak nu bekijken, zodat we daarna een besluit kunnen nemen over eventuele vervolgacties. Ik ga ervan uit dat we dit verhaal snel definitief af kunnen sluiten zodat we ons vooral weer bezig kunnen houden met bier brouwen", meldt de woordvoerster.

En met een knipoog voegt zij daar aan toe: "Bij het eerdere positieve vonnis voor Bavaria hebben we Yourhosting overigens dezelfde dag op een pallet bier getrakteerd. Ik ben dus heel benieuwd of er vandaag bij ons iets op de stoep zal staan."