Geld en Werk

Hoe Ticketspy de reismarkt verandert

13 juni 2016 11:00 Aangepast: 31 juli 2017 05:30
Beeld © Ticketspy

Hij helpt iedereen aan de goedkoopste vliegtickets en vakanties, maar vindt het zelf helemaal niet erg om achter zijn bureau te zitten: David Elliot, oprichter van Ticketspy. "Als we een goede deal vinden, gaan mijn ogen weer glunderen."

De aanbiedingenwebsite bestaat inmiddels drie jaar en zoekt het hele web af naar goedkope deals. Elliot wordt geholpen door 12 werknemers en een poel van flexibele collega's, "vooral vrij jonge mensen van zo’n 22 tot 23 jaar."

Als reisliefhebber en docent luchtvaartmarketing bij Hogeschool Inholland struinde hij jarenlang het web af op zoek naar mooie deals. Samen met Bruinsma zette hij daarom ruim drie jaar geleden de website Ticketspy op. "We zijn heel kritisch; elke dag komen er tarieven voorbij en moet je ze afwijzen; nee, nee, nee… En als er dan wel een goede deal tussen zit, dan gaan m’n ogen weer glunderen. Dat is een gevoel dat ik al jaren heb, maar vroeger moest ik het voor mezelf houden."

'Soms hebben werknemers al geboekt voordat ik er erg in heb'

Het bedrijf verdubbelt al drie jaar lang in omvang, "maar ik kan geen cijfers noemen", vertelt Elliot. Elke dag post de website zo’n 25 deals per dag. "Het leeuwendeel vinden we zelf. Hier en daar worden we getipt door iemand van de luchtvaartmaatschappij, vaak buiten de baas om."

Een groep reislustige studenten laten zoeken naar de beste deals, is natuurlijk de kat op het spek binden. "Ik krijg dus wel eens de vraag of ze vakantie kunnen opnemen omdat ze een goede deal hebben gevonden. Dan hebben ze al geboekt voordat ik er erg in heb", lacht hij.

Thumbnail

Meer transparantie reismarkt

Afgelopen drie jaar is de reisbranche transparanter geworden over verborgen prijzen. Elliot ziet dat als een verdienste van zijn bedrijf en is daar trots op, vertelt hij. "Ze hebben dankzij sites als Ticketspy hebben zij hun communicatie aangepast en geven ze meer informatie."

Op de site van zijn bedrijf is een overzicht te zien met de boekingsvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld tot wanneer de aanbieding loopt, welke voorwaarden van toepassing zijn en hoeveel (extra) hand- en ruimbagage kost. "Dat is ook de reden dat we met de website zijn begonnen: een paar jaar geleden werd dat niet duidelijk vermeld. De reisbranche wil natuurlijk liever dure tickets verkopen", zegt hij.

Je kunt wél voorspellen of tickets in prijs omlaag gaan

Elke dag zijn er duizenden prijsverlagingen van vliegtickets of pakketreizen door bijvoorbeeld overcapaciteit. Die aanbiedingen duren maar kort en een vliegmaatschappij heeft er geen baat bij om deze uitgebreid aan de man te brengen. Een andere reden is een scherpe prijsdaling bij de concurrent. "Ze adverteren daar dus niet mee", verklaart hij.

In de loop der jaren ontwikkelde Elliot een fingerspitzengevoel om te weten waar hij precies moet zoeken. "Bij de Amerikaanse vliegmaatschappijen is er op dit moment een prijzenoorlog naar Europa aan de gang. Dan denk ik: volgende week gaat de strijd ook andersom los. Hetzelfde gebeurt in Zuid-Europa. Dat betekent dan weer dat de prijzen in Noord-Europa stijgen, want maatschappijen moeten ergens geld vandaan halen. Je moet de markt dus mondiaal bekijken om trends te voorspellen."

Thumbnail

Geld verdienen aan tickets

Het bedrijf verdient aan de tickets die geboekt worden nadat gebruikers doorgestuurd worden en concentreert zich daarbij op de populairste bestemmingen. "Maar wat wij verdienen is echt peanuts in vergelijking met wat de reguliere reisagenten krijgen." Aan banners of andere reclames doet het bedrijf niet. "De website moet duidelijk blijven", legt hij uit.

Met de opkomst van alternatieve vakantiemogelijkheden, zoals Airbnb, liggen er nog voldoende mogelijkheden van Elliot in de toekomst, maar daar wil hij nog weinig los over laten. Eerst heeft hij vooral zin in zijn eigen vakantie: naar Bali met het hele gezin. "Het tarief was wel heel laag. Helaas krijgen we geen cadeaus en vraagt er niemand of ik even een ticket op kom halen", grapt hij.

`