Geld en Werk

Ontslagen! Hoort dat thuis op social media?

06 oktober 2016 17:23 Aangepast: 09 april 2019 16:24
Beeld © Getty Images

Gewend als mensen zijn om alles op social media te delen, is het ook al bijna gewoon om te melden dat je je baan kwijt bent. Maar is dat nou eigenlijk wel slim?

Koen Verhofstad werkte 31 jaar voor een verzekeraar toen hij vorige week te horen kreeg dat zijn functie geschrapt wordt. "Er is de afgelopen jaren elk jaar gereorganiseerd in het bedrijf, dus echt een verrassing was het niet. Maar het is wel raar om na zoveel tijd weer iets anders te moeten gaan zoeken."

Hij besloot om het nieuws meteen te delen op zijn blog en social media. Zijn eerste post werd duizenden keren gelezen en veel gedeeld en geliked. Dat zette hem er toe aan om de komende tijd elke dag een blog te schrijven over zijn zoektocht naar een nieuwe baan. "Ik heb de blog 'op zoek naar' genoemd, omdat ik nog niet precies weet wat ik nu wil gaan doen."

'Zou je dat wel plaatsen?'

Details over zijn ex-werkgever vermeldt hij bewust niet. "Ik wil niet terugkijken; ik wil afsluiten en verdergaan. Ik denk goed na over wat ik post, maar ik hou me niet in. Ik schrijf af en toe wel dingen waarvan andere mensen zeggen 'dat zou ik niet plaatsen', als ik schrijf over mijn gevoelens bijvoorbeeld. Maar dat kan me niet zoveel schelen, zo zit ik nu eenmaal in elkaar."

Een nieuwe baan heeft hij nog niet, maar wel een hele hoop opbeurende reacties, uitnodigingen om te helpen en een aantal koffieafspraken. "Ik heb een groot netwerk, en het is heel mooi dat je gebruik kunt maken van de ogen en oren daarin. Dat heb je nodig op dit soort momenten, de reacties motiveren me. Mijn ontslag is op deze manier iets positiefs geworden."

Zegje gedaan bij de baas

Een heel andere ervaring had Thom (volledige naam bekend bij de redactie), die als process operator in een fabriek werkte. Zijn contract liep half augustus af, en hij kreeg tot zijn grote verbazing te horen dat die niet verlengd werd omdat hij niet genoeg had laten zien. "Daar was ik het helemaal niet mee eens, ik kon aantonen dat ik al mijn competenties had gehaald en netjes afgetoetst was. Maar ik bleef horen dat ik het niet goed genoeg deed. Op mijn verzoeken om erover in gesprek te gaan, kreeg ik geen gehoor. Het ontslag kwam als een donderslag bij heldere hemel, ik had het gevoel dat ik werd getild."

De emoties liepen zo hoog op dat Thom een vergadering van zijn baas binnenliep om daar zijn zegje te doen, ten overstaan van een hele groep mensen. "Ik heb geprobeerd om zonder te schelden te zeggen waar het op stond. Toen ben ik heel emotioneel naar mijn afdeling teruggegaan en heb ik mijn tas gepakt. Mijn dossier bleek al gesloten te zijn door HR, dus ik had een vrijbrief gekregen."

'Vuile gluiperd'

Op Facebook deed hij zijn verhaal nog een keer tot in detail uit de doeken tegenover familie en vrienden. "Ik ben stand-up comedian, en ik had het idee dat mensen erop zaten te wachten na een paar eerdere posts. Dit zijn van die dingen die normaal achter gesloten deuren blijven, maar die je wel wilt horen." De reacties waren - op een enkeling na die zegt 'doe rustig aan' - lovend en bemoedigend.

In die post windt hij er geen doekjes om. Tussen de feitelijke beschrijving van de gebeurtenissen gebruikt hij woorden als 'vieze vuile gluiperd' en haalt hij en passant even de affaire aan die zijn baas met een collega had. "Ik heb de post niet openbaar gezet, maar daar wel lang over getwijfeld. Ik voelde me genaaid en wil eigenlijk niet dat ze ermee weg komen."

Nieuwe baas checkt je profiel

Een slimme keuze om de post niet openbaar te maken, zegt consultant Jeremiah de Vries van werving- en selectiebureau Headhuntersteam. "Iedereen weet: werkgevers screenen je socialmedia-accounts. Discretie op social media is altijd belangrijk, zeker als je ambities hebt voor je verdere carrière. Ik blokkeer zelf bijna alles op Facebook, zodat het niet zichtbaar is voor derden. Ook posts van een paar jaar geleden zijn vaak nog vindbaar, daar moet je je bewust van zijn."

Als je boos bent over je ontslag en dat wilt delen op social media ligt het erg aan de tone of voice of het kwaad kan, vindt De Vries. "Het is een groot verschil of iemand onrecht uitlegt of alleen maar gal aan het spuwen is op een bedrijf. Het is niet slim om een hele uitgesproken mening over je baas op social media te gooien, dat moet je gewoon binnen de muren van het bedrijf oplossen. Als ik dat laatste zie, zal ik iemand niet meteen afschrijven, maar wel extra referentiechecks doen."

'Dit zou meer mensen moeten overkomen'

Dat je ontslag delen op social media je veel kan opleveren, merkte Frank Rader. Hij postte het bericht over het kwijtraken van zijn baan op LinkedIn, nadat hij zeven jaar als kennismanager en manager verhuur bij een woningcorporatie had gewerkt. "Die post heeft me als persoon meer gebracht dan mijn hele werkcarrière bij elkaar. Ik zeg weleens: dit zou meer mensen moeten overkomen."

De reacties waren enerzijds vol van medeleven, anderzijds zaten er veel tips bij. "Mensen zeiden vaak: kijk hier eens. Als je dingen deelt, komen er ook dingen op je pad, dat is een goede leerschool voor me geweest. Via social media kom je veel verder dan via de standaard manieren van solliciteren. Viavia kom je veel meer mensen tegen, ook mensen die je niet face-to-face ziet helpen je verder."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore