Ga naar de inhoud
Geld en Werk

Oplossing voor stuwmeer aan vrije dagen: doneren aan goed doel

Beeld © ANP

Werknemers van Schiphol en de gemeente Den Haag krijgen deze week een nieuwe optie voorgeschoteld voor hun overtollige vakantiedagen. Unicef laat ze hun opgespaarde verlof doneren. Win-win voor werkgevers én het goede doel.

Het is voor veel werkgevers een doorn in het oog: de vele vakantiedagen die (sommige) van hun medewerkers overhouden aan het eind van het jaar. Gemiddeld gaat het om zo'n 14,5 dag per persoon, bleek uit eerder onderzoek.

Werkgevers moeten daar geld voor apart zetten, ze hebben door de niet-opgenomen vakantiedagen een soort schuld aan hun werknemers. "De werknemer heeft eigenlijk meer geleverd dan hij of zij hoefde. Bedrijven moeten het loon dat overeenkomt met die vrije dagen reserveren", legt Jan Bouwens, hoogleraar accounting aan de Universiteit van Amsterdam, uit.

Dood geld

Bedrijven kunnen het geld voor de openstaande vrije dagen niet gebruiken voor andere dingen, en zonder maatregelen wordt die schuldenpot alleen maar groter, stelt Bouwens. Harry van de Kraats, voorzitter van de werkgeversvereniging AWVN, vult aan: "Het is bij wijze van spreken 'dood geld', want je kunt het ook niet gebruiken voor investeringen. Dat is dus echt zonde."

Het concept 'Geef-een-dag' dat Unicef deze week lanceert, moet daar een eind aan maken. Als werkgevers de openstaande vakantiedagen uitbetalen aan Unicef in plaats van het personeel, dan slaan ze twee vliegen in één klap, is het idee. Want niet alleen verdwijnt de schuldenpost; ook mogen de afgekochte dagen worden opgevoerd als aftrekpost bij de belasting.  

Persoonlijk keuzebudget

Al eerder zijn maatregelen ingevoerd om de overschotten aan vrije dagen aan te pakken. Sinds 2012 zijn de twintig wettelijke vakantiedagen die je elk jaar krijgt, nog maar een half jaar houdbaar na het jaar waarin je ze hebt verdiend. 

Een groeiend aantal bedrijven heeft daarnaast het zogenaamde persoonlijk keuzebudget (PKB) ingevoerd, waarin bovenwettelijke vakantiedagen worden omgezet in een geldpotje dat je als werknemer kunt gebruiken om bijvoorbeeld een opleiding te betalen.

Dat neemt niet weg dat er in veel bedrijven mensen werken die in de jaren vóór 2012 al een reeks vakantiedagen hebben opgebouwd, en die niet weggewerkt krijgen. Bedrijven proberen dat op allerlei manieren te stimuleren: het staat volgens onderzoek van Multiscope op de managementagenda bij 84 procent van de bedrijven.