Economie

Stichting wil miljoenen voor abonnement met 'gratis' toestel

31 december 2015 11:59 Aangepast: 03 augustus 2017 23:19
Beeld © Getty

Wie een abonnement met een 'gratis' telefoon heeft aangeschaft, moet hiervoor een compensatie krijgen. Telecomproviders hebben jaren kredieten verleend zonder zich aan de regels te houden, zegt de stichting Consument & Telecomsector.

De stichting is vandaag in het leven geroepen om de telefoonmarkt transparanter te maken en "gedupeerde consumenten" door telecomproviders te laten compenseren. Volgens de stichting hebben 2 miljoen Nederlanders een abonnement met een 'gratis' telefoon gehad, een zogeheten 'afzetabbo'.

De Nederlandse Hoge Raad oordeelde in 2014 dat een abonnement met een gratis telefoon eigenlijk een koop op afbetaling is, waarmee telecomproviders jarenlang kredieten hebben verstrekt zonder dat de consument zich hiervan bewust was.

Vooral jongeren met schulden
"Als advocaat heb ik veel dossiers gezien en daaruit blijkt steeds dat telefoonabonnementen één van de grootste probleemschulden vormen", aldus Don Ceder, advocaat en woordvoerder van stichting Consument & Telecomsector. "De telecomproviders verstrekken kredieten die mensen niet kunnen betalen. Dit geldt vooral voor jongeren."

Voor het verstrekken in Nederland gelden strenge eisen, zoals de regels van de Wet Financiële Toezicht en het toezicht van de Autoriteit Financiële markt. Telecomproviders houden bijvoorbeeld geen Bureau Krediet Registratie (BKR)-registraties bij als een klant zijn of haar telefoonabonnement niet betaalt.

"Dit is echt een maatschappelijk probleem en het is kwalijk van de telecomproviders", aldus Ceder. Volgens hem zijn er ook consumenten die na hun één- of tweejarige abonnement het krediet hebben laten doorlopen, waardoor ze "oneindig lang" hun toestel af hebben betaald.

Niet bang om naar de rechter te stappen
Al meer dan duizend mensen hebben zich bij de stichting gemeld. Ceder: "We willen de belangen van de gedupeerde consumenten behartigen, maar we gaan eerst in gesprek met de telecommarkt. Mochten we daar niet uitkomen, zijn we niet bang om naar de rechter te stappen met een massaclaim." Volgens Ceder kan de schadevergoeding oplopen in de honderden miljoenen euro's om "al die miljoenen gedupeerden de compenseren."

Joke de Kock, voorzitter van de brancheorganisatie voor schuldhulpverlening NVVK, vindt het belangrijk dat consumenten worden beschermd tegen overkreditering: "Op dit moment houden de telecomproviders geen BKR-registraties bij. Maar als mensen hun telefoonrekening niet betalen, is dat een eerste signaal dat ze financiële problemen hebben. Providers zouden daarom dergelijke registraties bij moeten houden, zodat zij niet bij andere partijen een extra krediet kunnen krijgen."

Eigen afspraak met minister
De stichting Consument & Telecomsector wil snel actie ondernemen, omdat minister Dijsselbloem van Financiën vanaf begin volgend jaar om de tafel gaat met de telecomproviders om over de uitspraak van de Hoge Raad te praten.

De providers willen een overeenkomst bereiken om overkreditering te voorkomen en de consument te beschermen. "We zijn als telecomsector druk met de totstandkoming van deze overeenkomst", laat een woordvoerder van KPN weten.

Providers willen niet reageren
Zowel KPN, Vodafone als T-Mobile zijn op de hoogte van het standpunt van de stichting, maar willen niet inhoudelijk reageren. KPN meldt wel dat het geen grondslag ziet voor de claim van stichting Consument & Telecomsector, maar wil niet verduidelijken waarom het geen grondslag ziet.

Lood om oud ijzer
Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim, een juridisch kantoor gespecialiseerd in het afhandelen van massaclaims, ziet weinig juridische haalbaarheid van de claim van stichting Consument & Telecomsector.

"Als je de telefoonovereenkomst vernietigt, keert alles terug naar de oude situatie. Alles wat jij hebt betaald, moet je terug krijgen van de telecomprovider. Maar jij moet aan de provider ook een nieuw toestel terug geven of de volledige aanschafprijs terug betalen", aldus Smit.

"We hebben de uitspraak van de Hoge Raad ook uitvoerig bestudeerd. In euro's uitgedrukt is het lood om oud ijzer en schiet de consument er niets mee op."

Bregje Krijnen, consumentenrechtadvocaat bij Udink Advocaten is het eens met Smit en ziet beren op de weg in een collectieve claim van stichting Consument en Telecomsector. Ze wijst er verder op dat de stichting zich niet houdt aan de Claimcode. De stichting vermeldt bijvoorbeeld niet welke kosten verbonden zijn als je je aanmeldt op afzetabbo.nl of welk percentage zij inhouden als zij succes boeken en een schikking zouden treffen met de telecomproviders.

`