Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Geld en Werk

Uber is innovatief (en drie andere mythes over de zzp-economie)

11 oktober 2016 22:28 Aangepast: 30 juli 2017 03:30
Beeld © EPA

Zzp'ers. Zijn dat allemaal ongelukkige millennials die bij techplatforms Helpling of Etsy aan de slag gaan? Nee. En innovatief zijn deze platforms ook al niet, schrijft McKinsey in een nieuw rapport. Vier mythes over de zzp-economie.

Mythe 1: techbedrijven als Uber zijn innovatief

Daar sta je dan. Na een avondje stappen naar je app te staren. Kijk, hij is drie straten verderop zie je alweer. Knap staaltje innovatie, dat Uber, stel je vast. En het tarief is ook nog een stuk lager dan bij de 'gewone' taxichauffeur.

Dan moeten we je uit een droom helpen: techplatforms zoals Uber en Helpling, die werken met zelfstandigen in plaats van werknemers in dienst, brengen juist een stukje geschiedenis weer tot leven.


Thumbnail

Want 'in dienst zijn' bij een werkgever is relatief nieuw, schrijft McKinsey. Voor 1900 was bijna de helft van Amerikaanse beroepsbevolking zelfstandige. Daarna gingen steeds meer mensen in dienst en kwamen ze, via vakbonden, op voor hun rechten.

Lange tijd ging meer welvaart daarna hand in hand met minder zelfstandigen én meer rechten voor werknemers. En dat is eigenlijk nog steeds zo: juist landen met lage inkomens hebben nu nog een hoog percentage zelfstandigen.

Maar de diensteneconomie en techplatforms die daar onderdeel van zijn brengen daar langzaam verandering in: want de dienstverleners die je bij de Ubers en Helplings van deze wereld tegenkomt zijn niet in dienst. Wat het ook veel moeilijker maakt om voor je rechten op te komen. Deze platforms zijn, qua dienstverband, dus eerder een blast from the past dan innovatief, aldus McKinsey. 
 

Mythe 2: zelfstandigen hebben niet voor het zzp-bestaan gekozen

McKinsey deed onderzoek in de Verenigde Staten en vijftien EU-landen (helaas zat Nederland er niet bij). Uit het onderzoek onder zelfstandigen (in dit rapport ook mensen met een tijdelijk contract) bleek dat 70 tot 75 procent zelf had gekozen voor deze werkvorm. En wie via een digitaal platform, zoals Uber, werkt doen dat zelfs nog vaker vrijwillig dan de zelfstandigen die niet met dat type platforms werken.

Het percentage onvrijwillige zelfstandigen is alsnog opzienbarend, schrijft het consultancybedrijf. Vijftig miljoen Amerikanen en Europeanen zijn zelfstandig uit bittere noodzaak.

Mythe 3: zelfstandigen zijn superongelukkig

Wie er zelf voor heeft gekozen om zzp’er te worden is gelukkiger dan de werknemer die in dienst is, ondervond McKinsey. Het bedrijf ondervroeg de participanten op veertien verschillende onderwerpen en op 12 daarvan was de zelfgekozen zzp’er gelukkiger dan de traditionele werknemer.

Ze zijn blijer met de creatitiviteit in hun werk, inkomen en flexibiliteit. Over de overige twee, inkomenszekerheid en arbeidsvoorwaarden, waren beide groepen even tevreden.

Mythe 4: veel zzp'ers zitten bij digitale platforms 

Slechts vier procent van de beroepsbevolking heeft weleens geld verdiend via digitale platforms zoals Uber, Airbnb of Lyft. Van de zelfstandigen is dat 15 procent. Toch transformeren deze bedrijven de arbeidsmarkt, analyseert McKinsey.

Onder meer de grotere schaal, de manier waarop ze mensen met elkaar kunnen verbinden en de lage kosten kunnen voor een transformatie van onze manier van werken gaan zorgen. Een verandering vergelijkbaar met die na de industriële revolutie, schrijft het consultancybedrijf. 

Wil je het hele rapport doorploegen voor nog meer mythes? Hier vind je alle 150 pagina’s (en de samenvatting)

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore