Geld en Werk

Eén derde van de sinterklaascadeaus wordt online gekocht

28 november 2016 17:35 Aangepast: 29 juli 2017 15:30
Beeld © ANP

Eén op de drie sinterklaascadeaus wordt dit jaar op internet gekocht, blijkt uit een online enquête van ING onder 73.000 respondenten. Vooral de jongere hulpsinterklazen (20 tot 40 jaar) kopen hun pakjes online. Gemiddeld geven we 78 euro uit aan het feest.

De meerderheid van de hulpsinterklazen koopt de cadeaus nog altijd vooral in fysieke winkels. Opvallend is dat niet twintigers (36 procent), maar vooral dertigers (42 procent) online kopen. Ook veertigers (38 procent) surfen graag hun aankopen bij elkaar. Volgens ING komt dat omdat de laatstgenoemde groepen ook de drukste agenda hebben.

Dat betekent: big business voor de webwinkels. Zo heeft het distributiecentrum van Bol.com honderden extra mankrachten aangenomen voor de feestdagenperiode, met een piek van 1000 extra op de drukste dagen. Bij Wehkamp moet het kantoorpersoneel de handen uit de mouwen steken.

Hoewel we gemiddeld 80 euro aan cadeaus voor het feest uitgeven, trekt niet iedereen even fanatiek de portemonnee. De helft van de onderzochte groep geeft maximaal 50 euro uit aan cadeautjes. 13 procent gaat helemaal los en spendeert meer dan 200 euro. 

Kerstmis met cadeaus wint aan populariteit

Daarnaast vieren steeds meer mensen Kerstmis met cadeaus. Bij een kwart komt alleen de Kerstman met een grote zak vol presentjes langs. Volgens ING past dit in een trend, omdat er de laatste jaren minder huishoudens zijn met kinderen.

Toch viert nog steeds één op de vijf ondervraagden Sinterklaas met cadeaus, vooral dertigers en zestigers. Volgens de bank komt dat vooral omdat zij jonge kinderen of kleinkinderen hebben.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van