Geld en Werk

Hema wil niet meer concurreren met Action en Albert Heijn

05 december 2015 09:26 Aangepast: 05 december 2015 10:40

Hema stopt resoluut met zijn strategie om als prijsvechter of met minisupermarkten de concurrentie aan te gaan met winkels als Action en Albert Heijn.

Dat zegt topman Tjeerd Jegen in een interview met de Volkskrant. Deze pogingen om weggelopen klanten terug te winnen, waren niet succesvol. ''Je wint het toch niet van Albert Heijn en Jumbo." De mini supermarkten waren geen succes. 

Volgens Jegen is Hema een dusdanig sterk merk dat het niet naar anderen moet kijken. ''Naar Hema ga je niet voor de prijs. Wij moeten onvergelijkbaar zijn", aldus Jegen.

'Website heeft slag totaal gemist'
De nieuwe baas wil dat zijn warenhuis een nieuwe strategie gaat omarmen waarbij vooral internet en het buitenland cruciale pijlers worden. Jegen spreekt van 'die vermaledijde website die de slag totaal heeft gemist'.

De pogingen om met Hema internet op te gaan noemt Jegen 'beschamend'. ''Wij benutten daar maar eenderde van ons potentieel. Als we dat wel goed hadden gedaan, had ons dat 6 tot 7 procent van de omzet gescheeld''.

Hema heeft last van concurrentie van ketens als Action en Primark. Hema wil niet meer de concurrentie aan gaan met modewinkels en zal zich bij kleding focussen op onder meer ondergoed en t-shirts.

Frankrijk
Nog altijd zitten de meeste Hema's in Nederland (560 van de 700), maar Jegen wil zich meer richten op internet en het buitenland. Hema zit al veel langer in België, maar ook in Duitsland, Frankrijk, Spanje en het VK wil Hema groeien. 

Hema wil in Frankrijk, waar nu 42 winkels zijn, tussen de 15 en 20 filialen per jaar te openen. ''In Frankrijk groeit de omzet van de bestaande winkels elk jaar met 8 à 10 procent'', aldus Jegen.

Het plan is ook om het aantal winkels in Groot-Brittannië (nu 5 Hema's) en Spanje (3 Hema's) flink te groeien.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore