Geld en Werk

2017 wordt nóg vervelender voor de treinreiziger

14 december 2016 14:44 Aangepast: 14 december 2016 19:20
Beeld © ANP

Dit jaar was (misschien) al vervelend voor treinreizigers vanwege hinder door werk aan het spoor, maar volgend jaar wordt nog veel erger. De NS verwacht maar liefst 40 procent meer hinder.

NS schrijft in het beheersplan 2017 dat de hinder voor treinreizigers volgend jaar groter zijn dan dit jaar. De vervoerder is bezorgd over de 'grote hoeveelheid buitendienststellingen' en bang dat het aantal treinen dat op tijd rijdt lager zal zijn en dat er zelfs soms helemaal geen treinen kunnen rijden. 

Een woordvoerder van ProRail benadrukt dat het aantal onderhoudswerkzaamheden die als 'hinderrijk' of 'zeer hinderrijk' gezien worden, hetzelfde is gebleven. "De impact is echter groter omdat we onderhoud doen op drukkere stukken. Als we in Groningen aan het werk zijn, heeft dat invloed op de reis van misschien 100.000 mensen. In de Randstad kan dat een miljoen zijn."

Meer werkzaamheden = meer hinder

Volgens ProRail is er 'helaas' niets aan te doen, staat in zijn vooruitblik op volgend jaar

Er wordt bij de spoorwegbeheerder weliswaar geprobeerd om 'hinderarm' te werken, door werkzaamheden bijvoorbeeld 's nachts uit te voeren en meer sporen beschikbaar te houden. Maar deze nieuwe werkwijze levert pas in 2018 voor het eerst resultaat op, schrijft ProRail zelf.

Thumbnail

Vervangend busvervoer, langere reistijden

Dit jaar waren er 599 werkzaamheden met hinder of zware hinder zoals langere reistijden, vervangend busvervoer, vaker overstappen en drukke treinen. De woordvoerder van ProRail verklaart dat het aantal komend jaar hetzelfde zal zijn.

Zo werd dit jaar veel onderhoud gedaan op spoorknooppunt Utrecht Centraal Station, wat onder meer in mei voor veel overlast zorgde. Vanwege uitgelopen werkzaamheden riep ProRail zelfs het eigen personeel op om het station te mijden. De spoorwegbeheerder bood daar zijn excuses voor aan

Sporen vervangen op stations

Volgend jaar worden er onder meer sporen vervangen op de stations van Gouda, Dordrecht, Eindhoven en Roosendaal. Ook op de stations van Assen, Amsterdam, Groningen, Utrecht en Schiphol wordt volgend jaar gewerkt. 

Thumbnail

In bovenstaand kaartje een selectie van de projecten die volgens ProRail 'impact hebben op reizigers en/ of omgeving. (Beeld: RTL Z Graphics)

Daarnaast neemt ProRail een aantal trajecten onder handen, waarvan het traject tussen Amsterdam en Eindhoven het belangrijkste is. Daar wordt veel gewerkt om er vanaf 2018 'spoorboekloos' te kunnen rijden, waarbij NS elke 10 minuten een Intercity tussen de twee steden wil laten rijden. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`