Geld en Werk

Transporteurs: schade door files loopt op

23 november 2016 09:44 Aangepast: 29 juli 2017 17:00
De A1 / A9 / A6 tussen Amsterdam en Almere/ Amersfoort is onlang fors uitgebreid om files tegen te gaan. Beeld © ANP

De economie trekt aan, dus moet er meer vervoerd worden en pakken meer mensen de auto naar hun werk. Gevolg: meer files. En behalve dat die vervelend zijn, kosten ze ook geld. Veel geld, claimen brancheorganisaties.

De economische schade van vertragingen op de weg bedroeg vorig jaar tussen de 857 miljoen en 1,114 miljard euro, blijkt uit berekeningen van onderzoeksinstituut TNO in opdracht van lobby-organisaties Evo, Fenedex en Transport en Logistiek Nederland. In 2014 was de schade dertig procent lager, toen kwam de schade volgens het onderzoek van TNO uit tussen de 655 en 852 miljoen euro. 

In het bedrag zit niet alleen de schade omdat goederen te laat op hun bestemming zijn en de verloren tijd voor chauffeurs. Ook omrijden om files te vermijden en extra vrachtwagens inzetten om toch op tijd te leveren wordt door de onderzoekers meegenomen in hun berekening. Ook in bedrijven zorgen files voor vertraging, omdat ze niet verder kunnen in hun productieproces omdat onderdelen ontbreken. 

'Alarmerende cijfers'

De uitkomsten van het onderzoek zijn volgens de transporteurs 'alarmerend' en zij roepen het kabinet op om extra investeringen te doen in meer asfalt en 'slimmere infrastructuur'. De brancheorganistaties hebben daarom een verlanglijstje voor minister Schultz van Haegen (VVD) van Infrastructuur en Milieu die volgende week, toeval of niet, met de Tweede Kamer debatteert over de invulling van haar budget. 

Thumbnail

De top 3 van trajecten waar door files de meeste financiële schade ontstaat. (Beeld: RTL Z Graphics)

Op dat verlanglijstje vooral het aanpakken van 18 knelpunten die de meeste files veroorzaken. Onder meer de A1 tussen Amsterdam en Amersfoort en Apeldoorn en Twente zou aangepakt moeten worden, maar ook rond de grote steden is volgens de belangenclubs werk aan de winkel. Vooral veel wegen rond en naar Rotterdam staan hoog in de top 20 van duurste trajecten. Op de A15 tussen Ridderkerk en Gorinchem was het financiële fileleed vorig jaar met ruim 11 miljoen euro het grootst. 

'Voer rekeningrijden in'

De oproep van de transporteurs is in Den Haag niet aan dovemansoren gericht. Oppositiepartij D66 grijpt de gestegen filedruk en bijbehorende economische schade aan om te pleiten voor het invoeren van rekeningrijden. Als er niets gedaan wordt aan de files ontstaat er een verkeersinfarct, vreest Tweede Kamerlid Salima Belhaj. "Het is eerlijker om te betalen voor een auto die rijdt dan voor een auto die stilstaat", aldus Belhaj.

Files aanpakken door meer wegen aan te leggen is volgens haar een mogelijkheid, maar om de files echt aan te passen 'moet er betaald worden naar gebruik'. Eerder al pleitten onder meer belangenverenigingen ANWB en Rai Bovag voor het invoeren van rekeningrijden

`