De Sint is nog niet in het land, maar de grote webwinkels zijn al vol in voorbereiding voor de feestdagen. Honderden extra medewerkers worden klaargestoomd voor wat door het personeel als 'de leukste tijd van het jaar' wordt beschreven. "Iedereen werkt snoeihard, mensen excelleren in deze periode."
Bol.com, Coolblue en Wehkamp; samen zetten ze honderden extra mensen in om alle Lego, smartphones en kleding op tijd onder de kerstboom of schoorsteen te hebben. Niet alleen voor het inpakken en verzenden van cadeaus zijn meer handjes nodig, maar ook bij de inkoop, marketing, websites en klantenservices. Ook bij PostNL heerst topdrukte: daar werken zo'n duizend extra pakketbezorgers rond de feestdagen om alle pakjes af te leveren, en de zelfstandige chauffeurs rijden extra routes.
Die extra mankracht is ook hard nodig, want de bezoekersaantallen van de grote webwinkels gaan door het dak vanaf november. Bol.com ziet twee keer zoveel bezoekers op zijn website in de maanden november en december, en verwerkt drie tot vier keer zoveel bestellingen als in andere maanden. Coolblue ziet een verdubbeling van het aantal bestellingen, Wehkamp ziet 'tientallen procenten' meer orders.
Drukte in een sorteercentrum van PostNL, vlak voor Sinterklaas vorig jaar. (Foto: ANP)
Duizend extra mensen bij Bol.com
In het distributiecentrum van Bol.com loopt de meeste extra mankracht rond: honderden extra mensen bemannen het distributiecentrum in de feestdagenperiode, met een piek van 1000 extra op de drukste dagen. Die zijn niet in dienst van Bol.com zelf, maar van Docdata, de distributiepartner van de webwinkelier.
Bij Coolblue lopen er zo'n 200 extra rond, al geeft het bedrijf aan continu nieuwe mensen aan te nemen vanwege de snelle groei. "Veel mensen die nu aansluiten voor de kerstperiode houden we aan, omdat we ze volgend jaar toch nodig hebben. We hebben alleen dit jaar al duizend nieuwe medewerkers aangenomen", vertelt Jeroen van Camp, manager bezorging bij Coolblue. Een uitdaging voor het bedrijf dat naar eigen zeggen 'een obsessieve focus' heeft op klantenservice. "Ook bij tijdelijke krachten zoeken we mensen uit die aansluiten bij het dna van Coolblue."
Secretaresse gaat ook orderpicken
Bij Wehkamp hebben ze een andere aanpak: er wordt een klein aantal extra medewerkers - zo'n vijftig - geworven voor het distributiecentrum. Daarnaast worden mensen die op het hoofdkantoor werken zoveel mogelijk ingezet om te helpen. "We hebben speciale trainingen voor hoofdkantoormedewerkers”, vertelt Jacolien van Wezep, pr-manager van Wehkamp. "Mensen die normaal secretaresse zijn of financiën doen, kunnen zich aanmelden om te helpen met bijvoorbeeld orderpicken. Zij worden dan ingezet op piekmomenten."
Een populaire job. "Iedereen wilde wel, er is te veel animo voor", lacht de woordvoerder. "Maar we moeten natuurlijk ook de andere afdelingen bemand houden."
Opladen voor de drukte
De drukte begint nu al op gang te komen, en loopt door tot na de kerst. Bij Coolblue is de drukke periode al afgetrapt met een traditioneel kerstontbijt in oktober, compleet met kerstbomen, slingers en foute kersttruien. "We willen iedereen opladen voor de drukte. Inkopers, marketeers, orderpickers: iedereen moet vanaf dat moment de neuzen in dezelfde richting hebben."
De drukte verplaatst zich gedurende de maanden naar verschillende afdelingen. Het begint met de inkopers, marketeers en websitevullers. Zij zorgen ervoor dat er überhaupt producten te bestellen zijn. Naarmate de feestdagen dichterbij komen, wordt het drukker op de logistieke afdelingen.
In België - waar Bol.com bezorgt - wordt daarnaast ook Oud & Nieuw uitgebreid met cadeaus gevierd, dus daar loopt de piek door tot ná de kerst. Als de feestdagen eenmaal voorbij zijn, loopt de drukte bij de klantenservices nog door, voor de retourzendingen. Eind januari keert de rust dan weer langzaam terug.
'Gezellig druk'
De sfeer in de drukste weken is 'een georganiseerde chaos', aldus Marjolein Verkerk, woordvoerder van Bol.com. "We werken met zijn allen maanden toe naar deze periode. De topdrukte levert grote uitdagingen op, maar is daardoor ook extra leuk. Het is gezellig druk."
Medewerkers van Docdata in Waalwijk druk met het verzamelen van kerstcadeau's voor Bol.com. (Foto: ANP)
De webwinkeliers zijn het er unaniem over eens dat de kerstperiode top is. "Het is een fantastische periode", beschrijft Van Camp van Coolblue. "Het is de drukste en meeste stresserende tijd van het jaar, maar tegelijk de leukste. Iedereen werkt snoeihard, een stuk harder zelfs dan we theoretisch mogelijk achten. Je ziet mensen excelleren in hun werk in deze periode."
Dat geeft een bijzondere sfeer op de werkvloer, zegt Van Wezep van Wehkamp. "We werken allemaal extra uren. Iedereen helpt waar het mogelijk is, dat geeft een groot saamhorigheidsgevoel."
Latere piek door last minute bestellingen
Het duurt nog even voor de grootste piek wordt bereikt: die ligt in de week van Sinterklaas en Kerst, met traditioneel de maandag en dinsdag ervoor als hoogtepunt. Naar verwachting ligt die piek wel meer verspreid dit jaar, zegt Verkerk van Bol.com. "Consumenten maken steeds vaker gebruik van last minute bestellen online, daarom verwachten we dat de piek dit jaar tot de laatste dagen voor de feestdagen zal aanhouden."
Wat wordt er dit jaar verkocht?
Wehkamp ziet in de bestellingen die loskomen dat bij mannen dit jaar elektronica, gadgets, sokken en 'de traditionele kersttrui' het goed doen. De vrouwen gaan voor beautyartikelen, feestkleding en 'artikelen om het huis mooi en gezellig te maken'.
Bol.com voorspelt dat gezelschapsspellen het dit jaar extra goed doen bij volwassenen (Escape Room, Colt Express, De Slimste Mens). Bij kinderen blijven Lego en Playmobil populair, plus de hype van dit jaar: de hatchimals, beestjes die kinderen moeten 'uitbroeden' en verzorgen.