Geld en Werk

'Amsterdams' water komt uit Duitsland, 'maar de intenties zijn goed'

08 september 2017 12:46 Aangepast: 08 september 2017 14:18
Beeld © Amsterdam Water

Toeristen die in de horeca het nieuwe, hippe Amsterdamse bronwater bestellen, moeten niet verwachten dat het water uit een Amsterdamse bron komt. Het gebottelde water komt namelijk uit het Duitse Haan in het Bergisches Land.

Sinds kort is het te bestellen in tal van Amsterdamse horecazaken en hotels: Amsterdam Water, plat of bruisend. In een hip flesje met een logo voorzien van het typisch Amsterdamse Andreaskruis. 

Bronnen al vergeven

Volgens eigenaar Ronald Dijkshoorn is het helemaal niet de bedoeling om mensen te misleiden met de naam. "Wij zijn hier open en eerlijk over en willen juist het positieve van de stad naar voren brengen." Dat het water uit Duitsland komt, is bittere noodzaak. "Alle bronnen in Nederland zijn vergeven."

Daar komt bovenop dat Amsterdam Water herbruikbare flessen met statiegeld wil gebruiken. Volgens de oprichter was het niet mogelijk om in Nederland een bedrijf te vinden dat water kan leveren en de benodigde spoelinstallatie heeft.

Maatschappelijk verantwoord

Dijkshoorn baalt dan ook dat het nu lijkt alsof zij de boel voor de gek houden. Waarom ze het water dan Amsterdam Water hebben genoemd? "We willen met ons merk positieve dingen doen voor de stad. Bijvoorbeeld voor eenzame ouderen. En een deel van de logistiek laten we doen door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt."

Amsterdam Water is trouwens niet het enige merk in de sector dat creatief omgaat met de naam. Zo komt het merk Bar-le-Duc helemaal niet uit het gelijknamige Franse plaatsje, maar uit een bron bij Utrecht. Oorspronkelijk werd het water in Baarle-Nassau naar boven gepompt. De Franse naam is daar nog een verwijzing naar. Bar-le staat voor Baarle. En Duc voor Hertog.

Bedacht verhaal

Maar over het algemeen komt bronwater uit de plaats waar het naar vernoemd is. Spa komt uit Spa, Chaudfontaine uit Chaudfontaine. In De Telegraaf spreekt marketingdeskundige Paul Moers het ook vooral een goedkope marketingtruc.

"De bedenkers hiervan maken gewoon misbruik van het merk Amsterdam. Het getuigt van opportunisme. Ze willen gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, plakken de naam Amsterdam op het etiket en daarmee zou het bijzonder zijn. Maar dat is het niet. Er zit geen authentiek, maar een bedacht verhaal achter het merk. Daar trappen consumenten niet meer in", aldus Moers.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van