Geld en Werk

Mag jouw zelfrijdende auto jou opofferen?

23 oktober 2015 21:46 Aangepast: 23 oktober 2015 22:32
Beeld © ANP

Koop je een zelfrijdende auto die is geprogrammeerd om tegen een muur te rijden als daarbij slachtoffers worden voorkomen? Waarschijnlijk wel. Maar wat nu als bij de botsing tegen de muur die is geprogrammeerd jij zelf overlijdt, om een groepje van vijf kinderen niet aan te rijden?

Zelfrijdende auto's lijken een fantastische uitvinding, omdat ze naar verwachting het aantal verkeersslachtoffers flink naar beneden kunnen brengen. Maar ze plaatsen ons ook voor een aantal moeilijke ethische dilemma's, die misschien wel de acceptatie van zelfrijdende auto's gaan bepalen.

Wie wordt beschermd?
Als je in een zelfrijdende auto zit, kan die voorzien wanneer een aanrijding onvermijdelijk is. Hoe moet de auto dan zijn geprogrammeerd? Moet het verlies aan mensenlevens worden geminimaliseerd, of moeten de inzittenden te allen tijde worden beschermd? Het laatste lijkt maatschappelijk moeilijk haalbaar, maar zou je een auto kopen die jou als eigenaar zou opofferen?

Volgens Jean-Francois Bonnefon van de School of Economics in het Franse Toulouse zijn er geen goede of verkeerde antwoorden, maar de publieke opinie zal een belangrijke rol spelen in hoe of zelfs of zelfrijdende auto's zullen worden geaccepteerd.

'Laat ander maar in die zelfrijdende auto rijden'
Bonnefon stelde de vraag aan een breed publiek. Het antwoord: de meeste mensen vinden dat zelfrijdende auto's zo zouden moeten worden geprogrammeerd dat het aantal slachtoffers zo klein mogelijk is. Dus beter één dode dan twee.

Tegelijkertijd hadden ondervraagden liever niet dat auto's ook daadwerkelijk zo zouden worden geprogrammeerd. Ze willen liever dat anderen in zo'n zelfrijdende auto gaan rijden dan dat ze dat zelf zouden doen. In de software van je auto kan immers staan dat jij moet worden opgeofferd om andere levens te sparen. 

Andere beslissing bij kinderen in de auto?
Nog een vraag om over na te denken: moet een auto zo worden geprogrammeerd dat hij tegen een muur rijdt om een aanrijding met een fietser te voorkomen? In principe zijn de overlevingskansen voor de inzittenden van een auto groter dan die van de - vrijwel onbeschermde - fietser.

En als er kinderen in de auto zitten, valt de beslissing dan anders uit? Normaal gesproken hebben zij immers nog langer te leven dan een volwassene.

Wie is aansprakelijk bij keuze voor geprogrammeerde beslissing?
Ook over aansprakelijkheid valt nog het een en ander te zeggen. Want als een autoproducent verschillende versies van een model uitbrengt, die allemaal anders zijn geprogrammeerd, is de koper dan aansprakelijk als hij bewust voor de ene of de andere versie kiest?

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore